BEVARES: Eksisterende historiske villa i Paradisalleen 20 skal bevares. Ill: Opus
Byarkitekten om prosjekt på Paradis: – For høy utnyttelse
Nydal Bolig AS ønsker å bygge 40-45 boliger, men Byarkitekten mener det bør være en mer skånsom fortetting i denne hensynssonen.
I april skrev Estate Vest at Opus Bergen – på vegne av Nydal Bolig AS – hadde bestilt oppstartsmøte hos Plan- og bygningsetaten (PBE) for et 8,6 mål stort planområde på Paradis. Jacob Kjødes veg 7 og Paradisalleen 20 er beliggende i et etablert boligområde med kort avstand til Paradis sentrum og Bybanen.
Nydal Bolig ønsker en utnyttelse på 4.000-4.500 kvadratmeter eksklusive parkeringsanlegg. Eksisterende historiske villa i Paradisalleen 20 skal bevares, og det forutsettes at bygget bevares gjennom bruk som bolig.
I en e-post til PBE skriver Byarkitekten at foreslått utnyttelse tilsvarer 40-45 boenheter, og at dette «virker overutnyttet og for høyt i forhold til intensjonene i planinitiativet».
Byarkitekten er positiv til en fortetting i området, men mener det bør være en mer skånsom fortetting i denne hensynssonen.
– Skissene gjenspeiler ikke intensjonene i planinitiativet fordi bebyggelsen er spredt utover hele tomten og danner dermed fragmenterte små grønne arealer. Bygningstypologien virker sjablongaktig og figurene / volumene er repetert og dermed lite steds- og terrengtilpasset, skriver Byarkitekten.
– Det er heller ikke så tydelig hvordan man oppnår tun / samlingsplass som vist i sammenstillingskartet. Vi mener at den bevarte villaen krever mer rom rundt seg, og at bebyggelsen bør samles mest mulig på de allerede utplanerte arealene. Dette vil kunne bevare større sammenhengende, verdifulle og brukbare grønne arealer i vest og i øst.
Byarkitekten anbefaler 2-3 etasjer i det aktuelle området, gjerne med en variasjon i typologi med rekkehus, leiligheter og townhouses.
– Ellers vil vi oppfordre prosjektet til å undersøke alternative parkeringsløsninger som for eksempel å leie overskuddsparkering i «Danskebåten», eller andre tilliggende prosjekter, delebilløsninger osv. på grunn av nærhet til Bybane og for å minske inngrepet på den sårbare tomten, skriver Byarkitekten.