BRUK STEINMASSENE: I dag må man betale for å bli kvitt stein. Erling Dokk Hol mener at Bergen bør begynne å dumpe stein i sjøen for å skape nytt tomteland.
Bergen bør fylle ut Byfjorden med stein
BERGEN: Ledig tomteareal sentralt i Bergen er mangelvare. Erling Dokk Holm mener han har løsningen på hvordan byen enkelt og billig kan skaffe seg mer tomteland.
– Det er jo ikke slik at byen Bergen i dag er slik som Gud skapte den. Byen er bygget på en stor rekke utfyllinger, og jeg mener derfor at dette er noe man bør fortsette med. Man bør fylle stein i sjøen for å lage nye områder for utvikling, for eksempel ved å forlenge Nordnes, sier Erling Dokk Holm.
Dokk Holm er førsteamanuensis og dekan ved Markedshøyskolen og han har en doktorgrad i fast kommentator om byutvikling og arkitektur i Dagens Næringsliv. I går var han på Bergenskonferansen, en byutviklingskonferanse arrangert av Bergen Næringsråd, Eiendomsmegler Vest, OBOS, PwC og Opus.
Misforstått syn på infrastruktur
Dokk Holm var innom en rekke tema, blant annet det han mener er en misforstått tro på forbedret infrastruktur som svar på alle samfunnets utfordringer.
– Alle snakker om bedre veier og lyntog. Dette er det moderne bedehuset. Faktisk er det ikke slik at bedre infrastruktur nødvendigvis forbedrer den økonomiske produktiviteten. I mange tilfeller er det faktisk motsatt fordi mange da automatisk velger å flytte lenger bort og da går gjerne produktiviteten ned, sier Dokk Holm.
Han mener med andre ord at mer vei ikke er løsningen på Bergen eller andres tettsteders utfordringer. Bybanen er det eneste infrastrukturinvesteringen han taler varmt om.
– Det er den beste investeringen i Norge de siste 20 årene, og jeg registrerer også at det blir stadig færre av de som en gang var i mot dette prosjektet, sier Dokk Holm.
Årsaken til at Bybanen er en så god infrastrukturinvestering, mens vei og bane ikke er det, er blant annet at den går sakte og dermed ikke er tenkt å frakte mennesker over lange avstander. Samtidig har den også bidratt til en massiv utbygging langs de mange bybanestoppene og slik fungerer banen som en motor i byutviklingen i Bergen.
Viser til Tjuvholmen
Når det gjelder forslaget om å fylle ut med stein i Byfjorden, så er ikke det et spøkefullt forslag fra Dokk Holm, men noe han mener helt seriøst.
– Det er faktisk noe jeg har tenkt ganske mye på. Jeg ville ikke anbefalt dette overalt, men i Bergen mener jeg det vil være riktig. I Stavanger hvor de har rikelig med tomteland ville jeg for eksempel ikke anbefalt det, sier Dokk Holm.
Han mener at mangelen på tomteland sentralt i Bergen effektivt kunne blitt løst på denne måten.
– VI har alltid bygget i sjø, men på et eller annet tidspunkt stoppet vi opp med det. Bergen har jo allerede en rekke slike fyllinger, hvorfor ikke fortsette med det. Dette er også noe man for eksempel har gjort i Oslo, hvor store deler av Tjuvholmen for eksempel er bygget på fyllmasser, sier Dokk Holm.
Dette ville ifølge han gitt Bergen mulighet til å vokse i sentrale strøk, en mulighet som i dag er begrenset.
– Her mener jeg det bare er å pumpe på. Her ville man i tillegg fått helt flatt terreng, sier Dokk Holm.
LES OGSÅ:
Klargjør kremtomt i sentrum for salg
Kan ingenting om byutvikling
Bergen er en by med mange muligheter