AVTALE: Den nye byvekstavtalen innebærer 13 milliarder kroner til Bergen og omegn. Foto: Wikipedia/Tomoyoshi Noguchi CC BY 2.0
AVTALE: Den nye byvekstavtalen innebærer 13 milliarder kroner til Bergen og omegn. Foto: Wikipedia/Tomoyoshi Noguchi CC BY 2.0

13 milliarder kroner til Bergen og omegn

Stat og kommuner er sammen om den nye byvekstavtalen.

Publisert Sist oppdatert

– Det er gledelig at regjeringen har behandlet ny byvekstavtale for Bergensområdet, sier direktør Bjørne Grimsrud i Statens vegvesen til etatens hjemmeside.

Han leder styringsgruppen for Miljøløftet i Bergensområdet.

Statens vegvesen har ledet forhandlingene om avtalen som har fått tommel opp av kommunestyrene i Bergen, Askøy, Øygarden, Alver og Bjørnafjorden og fylkestinget i Vestland.

I avtalen forplikter partene seg til effektiv arealbruk og at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange. Den gjelder til 2029 og innebærer 13 milliarder statlige støttekroner.

I tillegg til delfinansiering av Bybanen til Fyllingsdalen omfatter avtalen økte belønningsmidler, midler til kollektiv- gang- og sykkeltiltak, tilskudd til reduserte bompenger og bedre kollektivtilbud og til reduserte kollektivtakster.

– Avtalen er et viktig virkemiddel for å redusere klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy. Dette viser at stat, kommune og fylke har vilje til å gå sammen om viktige mål.

Forrige avtale gjaldt Bergen kommune. At også omegnskommunene er med i den nye avtalen gir større mulighet til å se transport- og arealpolitikken i hele regionen i sammenheng, påpeker Grimsrud.

Powered by Labrador CMS