MILJØFOKUS: Ung i Næringseiendom holdt sitt tredje treff hos HasleLinje, der temaene var et bilfritt Oslo og urbane knutepunkt.

– Designer du en by for biler, er det dét du får

Over 200 medlemmer var samlet på HasleLinje under treffet til Ung i Næringseiendom, hvor trekkplasteret var den internasjonale urbanisten Aaron Naparstek – som gledet seg over ideen om et bilfritt Oslo.

Publisert

Aaron Naparstek, internasjonal urbanist, kom for første gang til Norge i forbindelse med denne ukens treff i Ung i Næringseiendom. Han regnes som en av Nord-Amerikas mest progressive talsmenn for urban planlegging, og har lenge jobbet for å tilrettelegge for syklister og fotgjengere i New York, og øst-kysten i USA for øvrig. Han snakket om fremtidens mobilitet i storbyer, og viste stor interesse for et bilfritt Oslo.

Les også: Har passert 500 medlemmer

– Vi har brukt veiene våre til mer enn å parkere og kjøre biler. I mangel på kunnskap godtar vi at trafikken i New York er som den er, og tenker at den alltid har vært slik. Vi glemmer at veiene er designet av politikere og ingeniører, og at de ikke alltid har vært trafikkerte. Jeg vokste opp i Washington D.C og kunne leke i gatene. Park Avenue som går gjennom New York City var en gang en park – derav navnet, sier Naparstek og viser to bilder fra Manhattan, ett som er 100 år gammelt og et bilde tatt 50 år senere, der bruken var mer en biltrafikk.

Hovedpoenget til urbanisten er – designer du en by for biler og trafikk, er det dét du får. Naparstek er positivt til et bilfritt Oslo sentrum, men mener at dette bør gjøres stegvis.

Miljø i alle leddMiljøfokuset var stort på HasleLinje, Hertz bildeling stilte med flere biler for å transportere deltakerne til arrangementet. Arrangøren kunne skilte med Norges største bildelingsordning som teller oppunder 30 biler, som brukes daglig av leietakere og beboere på området.

– Fra idrettens verden kan vi lære at de beste 10-kamputøverne har en lang vei å gå for å kunne konkurrere med de beste spesialistene. Jeg mener et viktig suksesskriterium for å lykkes med god områdeutvikling er å få de beste spesialistene til å samarbeide godt, heller enn å tro at en aktør skal være god på alt, sier Matilda Vinje. Hun er ny leder av AF Eiendom, og har tidligere jobbet som direktør for kvalitet og risikostyring i AF-konsernet. I tillegg har hun erfaring fra Boston Consulting Group.

Les også: Disse vil du se mer av

Svart belteJørgen Christoffer Flaa, daglig leder for HasleLinje-prosjektet, beskriver konverteringen av Vinmonopolets hovedbygg på Hasle som «svart belte i eiendomsutvikling».

– Etter en utviklingsfase på fem år, planlegger nå Höegh Eiendom og Profier å gå i markedet med prosjektet. Prosjektet har fått navnet Bygg01 og skal bli navet i den nye HasleLinje-«bydelen». I tillegg til bolig skal byggets første etasje romme serveringsvirksomheter, handel og servicefunksjoner, sier Flaa, som har vært ansatt i Höegh Eiendom i fem år.

– Vi har et partnerskap på Hasle der AF og Höegh samarbeider på bolig- og næringsutvikling. Vi spiller hverandre gode. Sammen skal vi utvikle et urbant knutepunkt i den nye «bydelen» HasleLinje. Om noen år vil nærmere 5.000 ansatte ha sitt daglige virke på område, påker han.

Andre foredragsholdere var Christian Geelmuyden, som jobber med utvikling og utleie av næringsarealer på HasleLinje, og Ragnar Eggen, analysesjef i Akershus Eiendom, som presenterte markedsrapporten for andre halvår 2016, med ferske analyser og prognoser om eiendomsmarkedet.

Les også: – En ny tid i eiendom

 

Powered by Labrador CMS