SKEPTISK: - Innenfor Ring 1 står uansett kollektivtransport, taxi og varetransport for det meste av trafikken i dag. Derfor vil ikke folk flest oppleve en såkalt total stenging som et bilfritt sentrum likevel, sier Lars Monsen i Norpark. (Foto: Norpark)

– Nürnberg og München ikke bilfrie

Publisert Sist oppdatert

 

Norpark reagerer på at Nürnberg og München blir fremstilt som bilfrie byer.

– Disse byene har ikke stengt av et stort område, som planen er i Oslo. De har mange gågater, men samtidig er det traseer for biler inn til parkeringshus.

Det sier daglig leder Lars Monsen i Norpark, som er bransjeforeningen for all parkeringsrelatert virksomhet i Norge. Han mener at medienes fremstilling av Nürnberg og München som byer med et bilfritt sentrum, er unyansert.Dette er to av byene som Miljøpartiet De Grønne (MDG) har vist til for å fortelle at det er fullt mulig å lykkes med et bilfritt Oslo sentrum.

Les også: – Opptatt av god dialog

Skjev fremstilling– Hvis man sjekker de såkalte bilfrie områdene i disse to byene på for eksempel Google Maps, som vi har gjort, ser man at det er flere parkeringshus der. Sjekker man Street View, er det også åpenbart mange traseer for biler inn til parkeringshusene, sier Monsen.Han mener at når Norpark med enkel research klarer å finne ut dette, burde fremstillingen av Nürnberg og München i mediene vært annerledes.

Les også: – Rasering av handelen i Oslo

Uklokt å stenge helt– Vi synes det er bra å tenke flere bilfrie gater i Oslo sentrum, men å stenge sentrum totalt er uklokt. Det må være mulig å komme seg inn til sentrum på visse veier med bil, sier han.Monsen er også spent på hvordan unntaksbestemmelsene blir hvis sentrum stenges helt.

Mange unntak– Det skal være lov med kollektivtrafikk, taxi og varetransport. Men hvis en elektriker skal utføre arbeid på Stortinget, antar jeg at vedkommende ikke må parkere utenfor Ring 1. Jeg tror det blir så mange unntak her at ideen om et bilfritt sentrum blir uthulet, sier han og legger til:– Innenfor Ring 1 står uansett kollektivtransport, taxi og varetransport for det meste av trafikken i dag. Derfor vil ikke folk flest oppleve en såkalt total stenging som et bilfritt sentrum likevel.

Les også: Halvparten av P-plassene står ledig

6-7.000 p-plasserTall fra Norpark viser at det finnes et sted mellom 6.000 og 7.000 parkeringsplasser innenfor Ring 1 i dag. Dette er plasser både i parkeringshus, næringsbygg, boligblokker og på gateplan. Blant annet har Oslo kommune et betydelig antall parkeringsplasser på gatene innenfor ringen, og disse må fjernes hvis sentrum stenges helt.Hva som vil skje med parkeringshusene innenfor Ring 1, er uklart. Eksempelvis er Bankplassen P-hus det anlegget som ligger lengst innenfor grensen. Anlegget har 460 parkeringsplasser over 3 plan og eies av det nederlandske investeringsselskapet Bouwfonds.

UavklartI tillegg er det flere parkeringshus som ligger i grenseland mot bilfri sone.– Foreløpig er det uklart hva som ligger innenfor og utenfor, men det som er helt klart, er at det ikke finnes noen god alternativ bruk av parkeringshus som eventuelt må stenge. De fleste av disse arealene ligger jo under bakken, sier Monsen.

Les også:  Nederlendere satser i parkering

Les også: Soper inn på parkering

Lovpålagte p-plasser– Kan det eventuelt være noe grunnlag for eierne av disse anleggene å kreve erstatning av Oslo kommune?– Det er det altfor tidlig å si noe om, men samtidig har mange av parkeringsplassene vært lovpålagt å bygge opp gjennom årene. Det henger jo ikke sammen hvis man det ene året blir pålagt å bygge parkeringsplasser, mens man senere blir pålagt å stenge dem, sier han.

Håper på god utredningMonsen understreker at Norpark håper på en god utreding og en god dialog for å finne frem til gode løsninger.– Vi ønsker ikke å skape en konflikt, men er opptatt av å finne frem til løsninger som sikrer en helhetlig mobilitetsplan. Dette må også inkluderer traseer inn til parkeringshus innenfor Ring 1. Her kan det også være bra å tenke differensiert prising, slik at bilistene må betale mer for parkeringen jo nærmere de kommer sentrum, sier han.

Les også: P-konge refser egen bransje

Les også: Europark fikk sparken

 

Powered by Labrador CMS