P-konge refser egen bransje

Publisert Sist oppdatert

 

Han solgte Europark for 800 millioner kroner i 1999. Nå gjør han comeback i bransjen med selskapet OnePark. Men parkeringsbøter som inntektsgrunnlag har han mistet troen på.

Les også: Europark fikk sparken

– Jeg tror ikke at bøter er bærekraftig over tid. I lengden lønner det seg ikke å straffe kundene på den måten. Når du har fått bot, vegrer du deg for å parkere på samme sted senere, sier Snorre Bentsen.

Har selv fått bøter

De to siste årene har han selv fått to parkeringsbøter. Bentsen forteller at begge bøtene ble ilagt 1-2 minutter etter at parkeringstiden var utløpt. 

Les også: Soper inn på parkering

– Da jeg eide Europark, ble det lagt inn en tidsmessig margin før det ble gitt bot. I tillegg gikk vaktene et begrenset antall runder på parkeringsplassene, sier han.

I dag synes han at mange i bransjen ”er blitt for sterke i klypa”.

– De går runder ofte og gir bøter kjapt etter at parkeringstiden er utløpt. 

Les også: Strides om parkering

Les også: Gjør alt for å stoppe riving

Reagerer på beløpene

Bentsen reagerer også på bøtenes størrelse. Han synes at 760 kroner altfor mye.

– Det er jo blitt en liten formue for en slik bot. OnePark drifter parkeringsplassene på Lovisenberg Diakonale Sykehus, og der har vi satt ned boten fra 760 til 400 kroner, forteller han.

Selv om Bentsen har råd til å betale parkeringsbøtene sine, synes han det var ergerlig med de to bøtene han har fått. Han spør retorisk om det er en hyggelig forretningsidé å få inntekter på parkeringsbøter.

Ny teknologi

– Det gjelder å finne andre måter å tjene penger på i parkeringsbransjen. Vi jobber med flere spennende ting, som jeg av konkurransemessige årsaker ikke kan gå inn på nå, sier han.

Les også: Motgang for parkeringsselskapene

Bentsen tror uansett det er smart å gå mest mulig bort fra bøtelegging og i stedet implementere ny teknologi, slik at bilistene kun betaler for den tiden de faktisk står på parkeringsplassen.

– Men litt bøtelegging blir det. Vi er jo nødt til å reagere når folk urettmessig parkerer bilen på plasser som er forbeholdt funksjonshemmede, sier han.

 

Powered by Labrador CMS