Advarer politikerne

Christian Ringnes advarer Oslo-politikerne mot å fjerne parkeringsplasser fra Oslo sentrum. Resultatet kan bli et dødt sentrum.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Det er i portrettet i den siste utgaven av NæringsEiendom at Christian Ringnes kommer med sin advarsel.

– Oslo sentrum er for stort og for kraftig til at det kommer til å dø. Men hvis myndighetene fortsetter å ikke legge til rette for parkering under bakken, for eksempel, kan det skje. Det må fortsatt gå an å kjøre til sentrum, sier Ringnes til eiendomsmagasinet.

NæringsEiendom skriver også om den dystre utviklingen i Kirkegata i Kvadraturen, hvor et politisk eksperiment er i ferd med å ta knekken på handelen.

– Det største problemet i Kvadraturen er kommunens eksperiment med sykkeltrasé i Kirkegata. Kommunen ønsker flere syklister, men dette eksperimentet skaper store problemer med næringslivet, sier adm. direktør Glenn Eikbråten i foreningen Byfolk til NæringsEiendom.

Han viser til at sykkeltraseen har fjernet 38 parkeringsplasser i gaten.

– 30. november i fjor, tre måneder etter at den nye sykkeltraseen var innført, meldte kioskeierne om 30 prosent omsetningssvikt. Klesdetaljistene hadde en nedgang på 33 prosent og rapporterte om kundeflukt. Et renseri merket 60 prosent omsetningsnedgang allerede dagen etter at traseen kom. Impulskjøp rammes hardt, sier Eikbråten til NæringsEiendom.

Oppslaget om butikkdøden ved Oslo S har fått etatsdirektør Hans Edvardsen i Bymiljøetaten til å skrive et leserbrev til NEnyheter, hvor han oppfordrer til debatt om utviklingen i Oslo sentrum.

Foto: Kenneth Sortland Myklebust/Kolonihaven.no

Powered by Labrador CMS