Tech:

I april ble det kjent at gründerne bak logistikk- og leveranse plattformen Zoopit, Arne Kvale og Shafi Adan, solgte aksjene sine til Schibsted. Det tok ikke lang tid før de var i gang med Solgt.no.

Har samlet A-laget av investorer

Bringing Swag Back To Housing AS har hentet 10 millioner fra kjente investorer.

Publisert

Solgt.no skal gjennomføre boligsalget i løpet av 48 timer. 1. kvartal 2021 ruller de ut tjenesten hovedsakelig i Oslo. Nå har selskapet fått med seg kjente eiendomsprofiler som Christian Ringnes, Baard Schumann og Anders Opsahl. De har også med tidligere Tandberg-topp Jan Christian Opsahl, StartupLab og Schibsted-eier Blommenholm Industrier.

– Vi er snart ferdig med å bygge første versjon av plattformen, og kommer til å bruke de neste ukene på å gjøre omfattende testing av denne. Vi har i dag en nettside hvor interessenter kan melde seg opp, og her har vi opplevd respons som er over all forventning, så dette lover godt for fremtiden. Jeg kan også legge til at vi allerede har kjøpt to boliger, sier Arne Kvale, medgründer i Bringing Swag Back To Housing AS.

I april ble det kjent at gründerne bak logistikk- og leveranse plattformen Zoopit, Arne Kvale og Shafi Adan, solgte aksjene sine til Schibsted. Det tok ikke lang tid før de var i gang med Solgt.no

Kapitalismens natur

– Hva tenker dere om dagens boligmarked i Oslo hvor alt går over prisantydning?

– Jeff Bezos startet aksjonærbrevet sitt i 1997 med frasen «It’s all about the long term». Samme holdning har vi. Vi har startet dette prosjektet med en lang tidshorisont. Det er helt naturlig at omsetningstiden for boliger i Oslo og andre deler av landet vil fluktuere underveis i denne perioden. Oppgangsperioder vil etterfølges av nedgangsperioder, det ligger i kapitalismens natur. Vi vil til enhver tid justere tjenesteavgiften sik at den til reflekterer likviditeten i boligmarkedet, sier Kvale.

God teknologi bør fungere som magi

Administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, Carl. O. Geving, sier til Shifter.no at konseptet kan høres litt for godt ut til å være sant.

– Boligsalg er en mye mer kompleks operasjon enn mange forestiller seg. Gjennom tidene har det ikke vært mangel på forsøk på å digitalisere hele prosessen. Det man kan slå fast, er at ingen har lykkes med å digitalisere hele den prosessen, sier han til Shifter.

Ifølge Geving vil det i de flest tilfeller lønne seg å selge boligen selv, med en megler.

– Da får du den beste prisen som markedet er villig til å gi. Det kan godt være at dette kan føles tryggere med denne tjenesten i tregere markeder, men ikke slik markedet er nå, sier han til Shifter.

Til dette svarer medgründerne Jan Oftedal at de alltid har fastholdt at god teknologi bør fungere som magi.

– Det er motiverende at en så prominent person i fagmiljøet mener at tjenesten er så revolusjonerende at det virker for godt til å være sant. Vi er lidenskapelig opptatt av gode kundeopplevelser, og vi håper kundene våre vil oppleve tjenesten på samme måte som Geving i fremtiden, nettopp magi, påpeker han.

Hvordan går dette galt?

Innovasjon er risikabelt og dyrt. Med gründer Shafi Adan fremhever at deres fokus er alltid å øke sannsynligheten for å lykkes.

– Vi starter alltid med spørsmålet: «Hvordan går dette galt», og så jobber vi derfra. Forbrukeren, og dette gjelder meg personlig også, har en tendens til å velge etablerte aktører fremfor nye aktører. For å vinne kundens tillit blir det viktig at vi faktisk klarer å levere en tjeneste som er 10x bedre enn det som allerede eksisterer. Det er utgangspunktet, og så må du på sikt klare å få dette til å være lønnsomt. Er ikke bedriften lønnsom blir det ikke mulig å drive innovasjon på lang sikt, og da dør bedriften. Det er ikke et ønsket utfall, avslutter han.

Powered by Labrador CMS