BEDRE: En ny rapport viser at betong er mer miljøvennlig enn tre i høye byggeprosjekter. Ill..: Loe Betongelementer Tekla

Betong er grønnere enn trær

En rapport fra Østfoldforskning viser at betong er det mest klimaeffektive valget for høye bygg.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge en pressemelding er det ikke grunnlag for generelt å hevde at tre er mer miljøvennlig enn betong. En forskningsrapport fra Østfoldforskning viser at betong er det mest klimaeffektive valget for høye bygg.

LES OGSÅ: Gründers blir Nordens mest bærekraftige

Østfoldforskning konkluderer med at det ikke er empirisk grunnlag for å hevde at tre er mer miljøvennlig enn betong.

— Om politikerne ønsker å redusere klimagassutslipp må de slutte å gi føringer om at vi skal bygge i tre. Slike føringer resulterer bare i at det skapes barrierer mot utvikling av mer klimavennlige produkter. Det er feil at tre generelt er mer miljøvennlig enn betong. Vi må analysere bygget som skal føres opp, og så velge materialer. Ikke som i dag, at man velger materialer først og så forsøker å regne det hjem, sier John-Erik Reiersen i Betongelementforeningen.

Rapporten viser at betong er mer klimaeffektiv jo høyere bygget er.

LES OGSÅ: Den første fabrikken bygd i massivtre

— Det er godt å få dokumentert det vi lenge har visst. Jeg håper rapporten bidra til at politikere og andre blir mer nyanserte. Skattepengene bør brukes på investeringer som er basert på objektive analyser og fakta, ikke på myter, påpeker Reiersen.

Han mener det er generell mangel på kunnskap om byggematerialers miljøegenskaper gjennom byggets livsløp.

– Det fører til en overforenkling om at ett materiale generelt er bedre enn et annet. Det offentlige virkemiddelapparatet bør rettes mot materialnøytrale ytelseskrav, det vil skape reell innovasjon og utvikling for hele verdikjeden i byggenæringen, understreker han oh viser til at klimavennlig betong allerede finnes på markedet.

LES OGSÅ: Oslo leder kampen mot utslipp på byggeplasser

– Økende etterspørsel vil være bra og fungere som en motor for innovasjon. Dersom konkurransen om leveransene er transparent og oppleves rettferdig, vil det i seg selv utløse enda mer miljøinnovasjon hos norske byggevareprodusenter. Her kan alle byggherrer bidra. Første steg er å skille mellom markedsføring og fakta. Neste steg er å erkjenne betydningen av faktabasert kunnskap, sier Reiersen.

Se Estate Plays nye miljøserie.

Episode 1: Vi skal redde verden

Episode 2: Sinkene kan bli eiendomsbransjens Kodak

Powered by Labrador CMS