POP-UPS: Citycon  tilbyr onlinebestilling av pop-ups for å holde på kundene. Foto: Jørgen Nordby
POP-UPS: Citycon tilbyr onlinebestilling av pop-ups for å holde på kundene. Foto: Jørgen Nordby

Satser på pop-ups i kjøpesentrene

Onlinebestilling skal gjøre det enkelt å få plass i kjøpesenterets fellesareal.

Publisert Sist oppdatert

– Pop-ups gir retailere muligheten til å teste ut nye konsepter, sier Kathrine Knudsen Tilrem i en pressemelding.

Hun er direktør for specialty leasing i Citycon og tror pop-ups blir naturlig elementer i fremtidens kjøpesenter.

LESD OGHSÅ: Vil rive butikksenteret å bygge boliger

– De gir mulighet for eksperimentering samtidig som de er en inngang til markedet for de små aktørene. Vi skal være en testlab for kjeder og selskaper som vil finne ut om nye konsepter fungerer og vi skal være en handelsplass for aktører som kanskje ønsker å tilby produkter i en bestemt periode av året, påpeker hun.

Knudsen Tilrem forteller at pop-ups kan være alt fra en lokal honningprodusent til en stor bilforhandler eller et boligselskap.

– Pop-ups er aktuelt for alle som ønsker å møte mange mennesker. Aktører som tradisjonelt leier seg inn på messer, er aktører som nå ser mot kjøpesentre som utstillingsplass, poengterer hun.

LES OGSÅ: Dropper butikker i kjøpesenter

Buskerud Storsenter er blant de første sentrene hvor Citycon satset på pop-ups i perioden frem mot jul.

– Både kundene og butikkene har glede av entusiasmen som pop-ups skaper. Nå er vi i første fase i satsingen, og læringen fra Buskerud og andre kjøpesentre gir god informasjon når vi satser videre i 2020, sier Knudsen Tilrem.

Citycon eier 15 og forvalter ytterligere 10 kjøpesentre i Norge. Gjennom et nytt bookingsystem kan retailere booke  plass på det kjøpesentret de vil være til stede på.

LES OGSÅ: Vil rive kjøpesenter å bygge bykvartal

– Like enkelt som å bestille en kinobillett. Bare noen enkle klikk, så har man for eksempel reservert en plass ved rulletrappen, sier Knudsen Tilrem og peker på at retailbransjen er i en omstilling.

– Mange forsøker å forstå kundeatferd og butikkenes behov for å lykkes i fremtiden. Vi oppfordrer retailere til å være der kundene er – på kjøpesentre. I Citycon har vi 3,5 millioner besøkende hver uke som gir retailere en god mulighet til å treffe mange mennesker, sier hun.