
Ny norsk AI-aktør vil revolusjonere eiendom
Med hackerangrep på lanseringsdagen og invitasjon til verdens største korttidsutleiekonferanse, går DigiSale-gründerne hardt ut: De vil snu opp-ned på hele utleiebransjen ved hjelp av AI-agenter som jobber døgnet rundt.
Et team av norske gründere med bakgrunn fra eiendom, bank, juss og teknologi har startet DigiSale, et techselskap med store ambisjoner. Under selskapet ligger nyskapningene DigiHome og DigiCar – to plattformer som skal revolusjonere henholdsvis eiendomsforvaltning og kommisjonssalg av bil.
– Vi har startet DigiSale – et tech-selskap med store ambisjoner. Teamet bak DigiSale er utrolig sterkt – vi har samlet folk med solid bakgrunn fra tech, eiendom, juss og finans. Det er både tverrfaglig, ambisiøst og veldig sultent. Og det merkes på tempoet, sier Sarah Sleeman, CEO i DigiHome.
AI-agenter døgnet rundt
Plattformen DigiHome kombinerer kort- og langtidsutleie i én automatisert løsning, med integrasjoner mot Finn, Airbnb og Booking.com. AI-agentene håndterer gjestekommunikasjon, koordinering av renhold, visninger og vedlikehold for både kort- og langtidsutleie.
– Vi bygger en teknologi som gjør at utleiere kan maksimere inntektene sine uten å løfte en finger, sier Sleeman.
Teknologien fungerer i praksis som en selvtenkende forvalter: Den analyserer leietakers henvendelser og gjør autonome vurderinger for hvordan den skal løse sitasjonen best mulig. Basert på kundedata kan leietakeropplevelsen bli skreddersydd.
– Det unike er at våre AI-agenter ikke bare svarer på henvendelser. De tilpasser seg hver enkelt situasjon og kan selv bestille inn en rørlegger dersom det er behov for det, sier Mathias Haugsbø, CTO i DigiSale.
150 boliger – og én pool party
DigiHome har allerede forvaltet over 150 ulike utleieboliger, og teamet jobber aktivt med å skalere virksomheten i Norge. De tror på en framtid der boligeiere kan kombinere kort- og langtidsutleie for å maksimere avkastning.
– Under evalueringen av en leilighetsportefølje vi forvalter i dag i Bergen, viser modellen at klientens 5-roms leilighet vil utbetale over 80.000 kroner etter kostnader for august måned, sier Sleeman.
Men reisen har ikke vært uten hindringer. På lanseringsdagen ble et av DigiSales sine produkt angrepet av hackere. Og nylig brøt det ut et improvisert bassengparty i en av boligene de forvalter.
– Innbryterne hadde blåst opp badebasseng på terrassen. Her var det bare å le, Njål Eliasson gründer i selskapet.
Internasjonal anerkjennelse
Satsningen har vakt oppmerksomhet langt utenfor Norges grenser. DigiHome er invitert som speaker på GuestyVal 2025 i Mexico City, en av verdens største konferanser for korttidsutleie.
– At vi som norsk startup blir invitert til å dele våre erfaringer med AI på en så stor internasjonal arena, viser at vi er i front av utviklingen, sier Eliasson.
Bil og eiendom – samme DNA
Samtidig har DigiSale lansert DigiCar – en plattform for digitalisert kommisjonssalg av bil. Med minimal innsats fra selgeren og optimaliserte prosesser, lover DigiCar å bli en mer effektiv og miljøvennlig måte å selge bil på.
– Eiendoms- og bilmarkedet står overfor mange av de samme utfordringene. Resultatet ble et felles teknologiselskap – og to søstersatsinger: DigiHome og DigiCar, sier Sleeman.
Store ambisjoner
DigiSale skal etter hvert utvide til flere bransjer, og gründerne har en tydelig visjon:
– Vi går inn i bransjer der innovasjonstakten har vært lav, men kompleksiteten høy, og bygger skalérbare selskaper med teknologi i kjernen, sier Sleeman.
Målet? Internasjonal ekspansjon og å bli ledende innenfor AI-drevet eiendomsforvaltning og bilsalg i Europa innen fem år.