Vegvesenet tar i bruk Findables KI
Nå skal Statens Vegvesen bruke kunstig intelligens fra Findable for å få holde orden på dokumentasjonen på byggene sine.
Statens Vegvesen forvalter en rekke eiendommer, alt fra kontrollstasjoner, museer og kontorer for sine 5000 ansatte.
– Vi har alt fra en gammel steinbu på fire-fem kvadratmeter, til kontorlokaler på flere tusen. Spennet er stort, sier Martin Hellerød Sæther, fagansvarlig FDVU i Statens Vegvesen.
Nå skal den norskutviklede dokuementplattformen, Findable, sikre løpende orden på all dokumentasjonen ved hjelp av kunstig intelligens. Vegvesenet erkjenner at de har brukt altfor mye tid på å finne frem i FDV-dokumentasjonen, noe som er kostbart.
– Hvis vi skal bygge om eller drive vedlikehold, og mangler en tegning, er det dyrt å fremstille nye. Bare se for deg hva det koster å ha inn arkitekter, sier Hellerød Sæther.
Til nå har dokumentasjonen vært spredt mellom både servere og lokale systemer. At den enkelte ansatt har hatt sitt eget system, er for sårbart.
– I det daglige er utfordringen at man skal laste opp dokumentasjonen i FDV-systemet etter hvert, og så blir det fort liggende spredt og lokalt, forklarer han.
Med det nye systemet gjør kunstig intelligens store deler av jobben.
– Nå kan vi bare videresende dokumentasjonen, akkurat som den er, til Findable underveis. På kort tid blir den sortert og kategorisert automatisk, fortsetter Hellerød Sæther.
Vegvesenet gjennomførte et pilotprosjekt med løsningen for halvannet år siden. Nå ruller de det ut til alle sine bygg.
– Vi ser at dette gir en fryktelig stor besparelse. Du kan tenke deg hvis vi skulle leid inn en konsulent til 1500-2000 kroner timen, og vedkommende kunne gjort unna et sted mellom 10-20 dokumenter per time, sier han.
I stedet sørger kunstig intelligens for å samle alt på et sted, at det alltid er organisert og i henhold til lover og regler.
– Jeg håper at vi kan vise andre statlige og kommunale etater at det ikke er så vanskelig å drive med digitalisering av bygg. Dette er både enkelt og oppnåelig, mener Martin.
Han legger til at det ikke er hensiktsmessig hvis alle skal prøve å finne opp kruttet på nytt, fremfor å velge løsninger som alt finnes.
– Alle må ikke teste alt. Dette fungerer, avslutter han.