SOLGT: Leiligheter som markedsføres i sosiale medier går unna.
SOLGT: Leiligheter som markedsføres i sosiale medier går unna.

Sosiale medier tar over boligsalget

Mesterhus selger stadig flere av sine boliger etter annonsering i sosiale medier.

Publisert Sist oppdatert

Det forteller markedssjef Monica Blom Thorsen i Mesterhus. Hun ser sterke tendenser til at sosiale medier vil ta over mer og mer av boligsalget.

Markedssjef Monica Blom Thorsen i Mesterhus.
Markedssjef Monica Blom Thorsen i Mesterhus.

– Godt innhold og levende bilder skaper engasjement og inspirasjon. Det er tydelig at mange nordmenn er oppriktig interessert i hus og hjem, og samler gjerne ideer fra Facebook- og Instagramsider. Derfor prioriterer vi nå sosiale medier i mye større grad i våre prosjekter, sier Blom Thorsen.

Hun trekker frem et eksempel på en eiendom i Florø, hvor et ektepar som ikke var på boligjakt endte opp med å kjøpe byens dyreste bolig etter å ha sett den på Facebook. Det var Byggmester Stølsvik i Mesterhus-kjeden som var utbygger.

– Vi så ikke for oss å bytte bolig før om fem-seks år. Men da bildene av toppleiligheten dukket opp i Facebook-feeden min, klarte vi ikke motstå fristelsen. Vi tenkte at dette måtte vi bare gjøre, sier Kristine Dolve Ellingsund.

Ifølge DNBs løsning for målrettet digital annonsering, Smart Bolig, selges boligen i snitt 11 prosent raskere og får 16 prosent flere på visning når det brukes sosiale medier i markedsføringen.

– Det er viktig å presisere at dette er snitt-tall, hvert boligsalg er unikt – og resultatene man oppnår vil naturligvis variere. Generelt ser vi at boligene presterer bedre gjennom digital annonsering, sier Vidar Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver i DNB.