Tech:

GRÜNDER: Anders Daniel Brekke – ex eiendomsutvikler, kjøpmannsønn, innovatør og Really!-gründer.

Plattformen eliminerer flere ledd i verdikjeden

Bransjen trenger mer enn smarte bygg. Den trenger også smarte tjenester. Anders Brekke og Really! jobber med å gjøre det enklere for eiendomsbransjen.

Publisert

– Her er både ny teknologi og bransjekompetanse viktig, sier Anders Brekke, gründer og CIO i Really!

Brekke har i flere år jobbet med innovasjon, forretningsutvikling og teknologi innen eiendomsutvikling. Sammen med Dagfinn Edvardsen startet han Really!, og samlet har de mer enn 20 års erfaring i eiendomsbransjen. Nå vil de gjennom det snart ett år gamle selskapet ta vekk alle fordyrende mellomledd ved kjøp og oppfølgning av eiendomstjenester.

– I Really! har vi gått inn der bransjen i mange år har opplevd at det er mest friksjon og lite effektiv samhandling. Først tok vi for oss anbudsprosessen som vi nå har redusert fra mange timer til få minutter. Deretter så vi på hvilke andre ledd i verdikjeden som kunne effektiviseres. Vi stilte oss spørsmål som «Hvordan lagrer vi kontrakter?» «Hva skjer med tradisjonelle leveranser?» Hvilke ledd kan elimineres?»

Møter de motstand?

– Vi vil alltid møte motstand når vi eliminerer ledd i en verdikjede, men det er nettopp det ny teknologi gjør. Den effektiviserer forholdet mellom tilbud og etterspørsel og skaper nye samhandlingsplattformer og skreddersøm. Mange kaller det personalisering for B2B. Våre kunder får det akkurat slik de vil. Skreddersøm og orden i sysakene. Og svært konkurransedyktige priser, sier Brekke og legger til at de neste årene blir veldig spennende. det begrunner han med at forretningsmodeller kommer til å endres, og at leverandørene må tilpasse sin virksomhet etter hva kjøperne av eiendomstjenester ønsker.

– Vi ser for eksempel at både belysning og ventilasjon kommer til å falle inn under «as a service»-begrepet. Så hvorfor ikke også «Eiendomsledelse as a service»? Som sagt; eiendomsforvaltning blir nå smartere. Smarte bygg fortjener det, understreker gründeren.

Vokser raskt

Selv om Really! har sitt utspring i Bergen, har de allerede gått i gang med etablering i Oslo, Trondheim og Stavanger. Snart står også Sverige og blant annet UK på planen.

– Likevel mener vi at det er mulig å beholde verdiskapingen lokalt. Se for deg 700 REMA-butikker. Selv om du putter hele porteføljen inn til en landsdekkende leverandør, er det kult å kunne forhandle pris lokalt og faktisk beholde den samme ønskete kvaliteten. Med vår plattform, blir dette enklere, sier Brekke, som også er kjøpmannssønn, og er vokst opp mellom varehyller og bak kassaapparater.

– Hvem er med på eiersiden?

– Vi er eid av ansatte i tillegg til blant andre BKK. Blant eierne finner du også flere svært vellykkete gründere, sier Brekke og legger til at emisjonen de hadde i september ble overtegnet, og at de gleder seg allerede til neste emisjon.

Plattformen deres skal endre hvordan man kjøper og følger opp eiendomstjenester.

– Vi har gjort innkjøp og oppfølgning av eiendomstjenester til en enkel og oversiktlig prosess, som sikrer våre kunder en mest mulig effektiv forvaltning av eiendommene sine. Og ikke minst; de får full kontroll gjennom at all dokumentasjon lagres på ett sted; «Din side» på vår portal, forklarer han.

– Hva med borettslag og sameier?

– Verktøyene våre gjør i prinsippet alle til proffe innkjøpere av eiendomstjenester, og folk blir overrasket over hvordan man kan redusere sameiets felleskostnader over natten. Utrolig stilig å se på når styremedlemmer i borettslaget frostår dette og aha-opplevelsene står i kø, svarer Brekke.

A-laget

På leverandørsiden har de samlet de kjente navn; både lokalt og nasjonalt.

– Du finner hele A-laget av leverandører på vår plattform. For eksempel: GK Norge, AB Solutions, BOB, Bravida, PG Elektro, m fl. Forenkling og ny teknologi sørger for at kundene våre kommer i kontakt med ledende leverandører og enkelt kan kvalitetssikre, bestille, signere og ikke minst følge opp leveransene. Både renhold, drift, ventilasjon og elektro. Snart leverer vi også for eksempel målt og behovsstyrt vedlikehold, fremskrivninger, planlegging og bærekraftsberegninger, forklarer gründeren bak Really!.

Kundene mottar tilbud fra flere leverandører og velger den som passer dem best. Alt i et grensesnitt. En egen prisrobot eliminerer tidsbruk på tilbud og fysisk befaring. De har også forenklet oppfølgning av inngåtte avtaler, med moderne kommunikasjonsverktøy. Det gir bedre kontroll over faktisk leveranse, og man blir varslet umiddelbart om avtalt service uteblir. Det blir mye enklere å følge status og leveranse-nivå ifølge Brekke.

– Ingen humper i veien, er vår ambisjon, avslutter han.

Powered by Labrador CMS