NY SATSING: Peder Sunde, daglig leder Placepoint, har sikret seg Hjemla og går inn i konsumentmarkedet.

Placepoint og If kjøper Hjemla

Nå vil de gjøre plattformen gratis og gjøre Hjemla til en like naturlig del av et boligkjøp som å sjekke Finn.no.

Publisert

Proptech-selskapet Placepoint har gått sammen for å kjøpe boligplattformen Hjemla fra Spir Group. De vil gjøre plattformen til en uavhengig og datadrevet aktør i et boligmarked dominert av salgsplattformer som Finn.no, Hjem.no og meglerhusenes egne sider.

– Nå blir Hjemla den tjenesten du alltid sjekker når du skal jakte bolig – og ikke minst før du legger inn bud. Vi skal gi tilgang til alt man må vite om boligen, selv det som kanskje drysses ned eller ikke nevnes når boliger vanligvis selges, sier påtroppende daglig leder i Hjemla, Haakon Walmann.

Placepoint leverer i dag avansert eiendomsdata til banker, takstmenn og utviklere. Kjøpet av Hjemla markerer selskapets første store steg inn i forbrukermarkedet.

– Hjemla er et perfekt eksempel på et produkt som kan bli mye bedre med mer data og analyse i ryggen, sier Walmann.

Med oppkjøpet gjør Placepoint og If Hjemla gratis for brukerne, der den mest avanserte funksjonaliteten til nå har vært bak betalingsmur via tjenesten Hjemla Premium.

Hjemla ble lansert i april 2023 og har etablert seg som en av Norges mest brukte boligplattformer, med rundt 200.000 unike månedlige brukere og over 36.000 solgte premium-abonnementer. Nå åpnes alle tidligere betalte funksjoner og blir gratis for alle. Hjemla blir gratis fra starten av 2026. Samtidig skal Hjemla få en rekke nye verktøy og funksjoner som rulles ut løpende.

Powered by Labrador CMS