UTVIKLING: Aktører, som på Yttersvingen på Kvitfjell, mener det er viktig å fylle opp eksisterende infrastruktur. .
UTVIKLING: Aktører, som på Yttersvingen på Kvitfjell, mener det er viktig å fylle opp eksisterende infrastruktur. .

Tror på fjellheimen til Dovre faller

Å gå fra fra dagens 3,6 millioner til full kapasitetsutnyttelse på 14,8 millioner gjestedøgn, vil øke omsetningen fra de kommersielle alpingjestene med 13,9 milliarder kroner.

Publisert

Alpine fjelldestinasjoner er en arealeffektiv utnyttelse av begrensede fjellområder som gir stor verdiskaping og mange arbeidsplasser i distriktene, hevdes det i en pressemelding.

- Alpinanlegg og fjelldestinasjoner bør derfor være et viktig satsningsområde, sier Camilla Sylling Clausen. Hun er generalsekretær i bransjeforeningen Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner som nylig leverte et høringssvar til regjeringen i forbindelse med Strategi for næringsutvikling i fjell og innlandet.

Veslemøy Eineteig Wedum er markedssjef i selskapet i Alpinco som eier alpinanleggene på Hafjell og Kvitfjell samt Gudbrandsgard hotell. Hun mener det er viktig å fylle opp eksisterende infrastruktur - samtidig med å ha gode planer for å håndtere riktig antall gjester.

- Det er bærekraftig og bør prioriteres i nasjonale utviklings- og markedsstrategier. Ved å gå fra dagens kapasitetsutnyttelse på 3,6 millioner gjestedøgn til full kapasitetsutnyttelse på 14,8 millioner gjestedøgn, vil årlige omsetning fra kommersielle gjester ved alpindestinasjonene øke med fra 4,4 milliarder kroner til 18,3 milliarder, påpeker hun.

Årlig verdiskaping i reiselivsbedriftene avledet av dette forbruket øker fra 2,2 milliarder kroner til 9,2 milliarder kroner ved å fylle alle sengene. Antall sysselsatte øker fra 4.800 til 19.700, melder Alpinco. Nesten 12.000 nye senger planlegges bygd på de største fjelldestinasjonene innen 2025. Trysil får flest, fulgt av Hemsedal og Geilo.

- Det er avgjørende for oss å få enda flere utenlandske gjester som vil fylle senger i midtuka da nordmenn ikke er på reisefot. Fremtidige gjester i nybygde senger vil i stor grad benytte etablert infrastruktur og allerede båndlagte arealer, og kan dermed legge til rette for en reiselivsvekst som i stor grad er bærekraftig, mener hun.

De nye sengene i 2025 kan gi 2,2 millioner ekstra årlige gjestedøgn og 2,7 milliarder kroner i økt turistomsetning i det lokale reiselivet og varehandelen. Dette tilsvarer en verdiskaping på 1,3 milliarder kroner i de samme bedriftene, og 2.900 sysselsatte.

I tillegg kommer ringvirkninger i form av 800 millioner kroner i verdiskaping og 800 sysselsatte i den innenlandske leverandørkjeden.

Powered by Labrador CMS