Utvikling:

SJØBY: Sånn kan Fredrikshald bli en gang i fremtiden.

Skal forvandle strandtomtene til en kliss ny bydel

I 2013 bladde Norske Helsehus opp 100 millioner kroner for det sentrale strandområdet. Planen er å bygge en ny bydel, men fortsatt er det bare lyden av bølgeskvulp som høres.

Publisert

Norske Helsehus byttet navn i fjor sommer til CondoVita, og eiendomsselskapet i Bærum står nå foran utviklingen av tomtene Tyska og Hollenderen nærmest i hjertet av Halden. Dette historiske området ved elva Tistas utløp fungerte som fortøyningsplass i seilskutetiden for båtene som fraktet trelast til Tyskland og Holland.

Utviklerne kaller den kommende bydelen for Fredrikshald Brygge.

- Vi så utviklingen av sjøbyen i Oslo og visste at dette ville komme andre steder også. Halden er en undervurdert by som ikke har hatt det samme utviklingstilbudet andre sjønære byer har opplevd, men nå står byen for tur. Vi tror mange etter hvert vil oppdage denne perlen, sier administrerende direktør Tore Borthen i Condovita.

Prosjektet skal realiseres i flere faser og kan ende med oppunder 300 leiligheter og 500 mennesker i alle generasjoner. Allerede for fem år siden ble planene kalt Haldens Bjørvika på folkemunne, men så satte Bane Nor foten ned og båndla området blant annet med tanke på nytt Intercity-spor.

I fjor ble dette opphevet, og utviklingshjulene begynte atter å rulle.

- Nå er vi heldigvis ferdig med å vente på toget og er i full gang med andregansgreguleringen som skal opp i kommunestyret i første kvartal neste år. Da saken ble behandlet første gang fikk den støtte av 90 prosent av politikerne. Nå er det et nytt regime i byen, men vi håper forslaget vårt favner bredt denne gangen også. Dette har vi gledet oss til lenge, påpeker han.

De 22.000 kvadratmeterne som skal bygges blir i all hovedsak boliger, men får noen næringslokaler i tillegg. Utviklerne er svært opptatt av at bydelen skal være bærekraftig og miljøvennlig, og Borthen tror den vil tiltrekke seg interesse fra mange kanter.

- Her kan man kjøpe boliger til halve prisen av i Oslo. Fredrikshald Brygge vil bidra til å skape en sammenhengende bystruktur med resten av byen, det blir en båthavn rett på utsiden og når Intercity er på plass tar det ikke lange tiden å komme seg til hovedstaden, sier han.

- Er det behov for så mange leiligheter i Halden?

- Ja, for her er det få nybygg. Interessen er allerede stor fra folk som bor i eneboliger og vil inn i noen enklere. Men vi må selvsagt bygge i takt med etterspørselen, 300 nye leiligheter i en by med 30.000 innbyggere er et ganske stort prosjekt. Uten massiv tilflytting utenfra kommer nok dette til å ta noen år, poengterer han.

Hvis alt går på skinner, tror Borthen at byggestarten kan gå allerede neste år, men han kan ikke si hvor mye det vil koste å utvikle Fredrikshald Brygge.

- Vi må regne mer på tallene, men det blir ikke billig, sier han.

Powered by Labrador CMS