Aktuelt:

TRANSPORTBEHOV: Administrerende direktør Per Jæger i Boligprodusentenes Forening mener det ikke er sannsynliggjort at lastesykkel er et viktig bidrag for å løse fremtidens transportbehov.

– Parkeringskrav til lastesykler vi medføre en betydelig merkostnad for boligkjøpere

Boligprodusentenes Forening er svært kritisk til at utkast til ny parkeringsnorm er sendt på høring uten å at det er konsekvensutredet hvordan det økte kravet for lastesykler vil påvirke boligprosjekter.

Publisert

Forslag til revidert parkeringsnorm for Oslo kommune er lagt ut på høring. I en høringsuttalelse påpeker administrerende direktør Per Jæger i Boligprodusentenes Forening at utkastet foreslår en kraftig økning av minimumskravet til parkering for sykkel og lastesykkel i forhold til gjeldende parkeringsnorm.

– Dette vil utløse svært høye arealbeslag i store boligprosjekter, særlig gjelder dette for det økte kravet til andel lastesykler. Det vil også medføre en betydelig merkostnad for boligkjøpere i et allerede presset boligmarked, skriver han i brevet til Plan- og bygningsetaten (PBE).

Av forslaget til revidert parkeringsnorm fremgår det at klimagassutslippet vil bli redusert som følge av forslaget. Men «det er ikke drøftet hvilke konsekvenser det foreslåtte kravet til lastesykler har for klimagassutslipp – er det miljøvennlig å øke kravet til parkering for lastesykkel dersom behovet ikke er der?»

– Boligprodusentene er svært kritisk til at utkast til ny parkeringsnorm er sendt på høring uten å at det er konsekvensutredet hvordan det økte kravet for lastesykler vil påvirke boligprosjekter. Kravet er ikke begrunnet, og det er ikke sannsynliggjort at kravet vil føre til økt bruk av lastesykler. Det er ikke vurdert hvor mye byggekostnadene vil øke som en av konsekvens av økte parkeringskrav for lastesykler, og det er ikke drøftet hvordan økte salgspriser påvirker boligkjøper.

Jæger mener det heller ikke er sannsynliggjort at lastesykkel er et viktig bidrag for å løse fremtidens transportbehov. Hvordan ivaretar forslaget hensyn til universell utforming og tilgjengelighet? Hvordan vil kravet påvirke gjeldende og pågående arealplaner, og vil det være behov for en overgangsbestemmelse for prosjekter som er planlagt i henhold til gjeldende parkeringsnorm?

Boligprodusentene mener at det er behov for en større konsekvensutredning av det økte kravet til lastesykler i store boligprosjekter.

– VI ber derfor Oslo kommune om å gjennomføre en konsekvensutredning etter pbl § 4-2 annet ledd. Når konsekvensutredningen er gjennomført, må forslaget om ny parkeringsnorm ut på ny høring, skriver Jæger til PBE.

Foreningen anbefaler at kommunen inviterer utbyggere, private og offentlige byggherrer, brukere, prosjekterende m.fl. til en større samtale om organisering av parkering både for biler og sykler.

Powered by Labrador CMS