Krever 11 mill i erstatning fra OSU

Publisert Sist oppdatert

Skadene skal blant annet bestå av ti centimeter brede glipper mellom elementene i en betongkulvert under sporområdet. Jernbaneverket har blitt nødt til å kutte av den ytterste delen av perrongen på spor 19 for at togene ikke skal komme borti, skriver Teknisk Ukeblad.

I neste uke møtes Oslo S Utvikling (OSU) og Jernbaneverket i retten. Partene er enige i at det har oppstått skader på sporområdet,  men er ikke enige om skadeomfanget. OSU er ikke i enig i størrelsen på kravet fra Jernbaneverket, men erkjenner at gravingen i forbindelsen med utbyggingen kan ha påført sporområdet setningsskader. 

Les også: DNB-bygget i Bjørvika er solgt

Les også: Trapper opp i Bjørvika

De to selskapene er enige i at det oppsto skader på sporområdet, men er uenige om skadeomfanget. Barcode-utbyggerne erkjenner at gravingen kan ha bidratt til setningsskader på sporområdet på Oslo S, men mener at Jernbaneverkets krav er for stort.

– Vi er selvfølgelig beredt til å gjøre opp for den skaden vi har påført Jernbaneverket, men vi mener at erstatningskravet fra Jernbaneverket går langt ut over den skaden som vi har forårsaket, har Rolf B.Thorsen, administrerende direktør i Oslo S Utvikling, tidligere uttalt til Teknisk Ukeblad.

Det er satt av tre dager til saken, som starter onsdag i neste uke.

Les også: Kjøper indrefilet i Bjørvika

Les også: Deichmanske sprekker med 380 millioner

 

Powered by Labrador CMS