Asker og Bærum tingrett. Foto: Glen Widing
VANNSKADE TIL BESVÆR: Når et forsikringsselskap selv bestiller og sender fagfolk ut til skadestedet, hvem sitter igjen med ansvaret dersom håndverkerne gjør feil? Et ektepar i Asker har fått erfare problemstillingen.

Forsikringsselskapet anbefalte håndverker etter vannskade – huseiere sitter igjen med kjemperegning

Etter en vannskade sendte forsikringsselskapet WaterCircle ut en håndverker med tvilsom historikk, som rev ut alt i leiligheten. Forsikringsselskapet nektet deretter å stå til ansvar for kostnadene forbundet med unødvendig totalriving. Nå har retten sagt sitt.

Publisert

Saken startet i september 2023, da et ektepar i Asker oppdaget en vannskade i sin utleiedel over garasjen. De meldte skaden til WaterCircles Forsikring. Samme dag bestilte forsikringsselskapet et takst- og saneringsfirma fra Oslo, representert ved daglig leder.

Oppdraget var klart definert i e-post fra forsikringsselskapet: besiktigelse av skaden, avdekking av skadeårsak og taksering. Takst- og saneringsfirmaet fikk i tillegg en muntlig kostnadsramme på 40.000 kroner for rivnings- og tørkearbeid — alt utover dette skulle godkjennes særskilt.

Bare to dager senere startet arbeidslaget. I løpet av perioden 6.–10. september ble imidlertid hele utleieleiligheten revet ned: Kjøkken, vegger, gulv, baderomsinnredning, og store deler av fastmontert inventar ble fjernet. Rivningen ble gjort uten godkjenning fra huseierne og uten godkjenning fra WaterCircles.

Det var allerede tidlig i prosessen enighet mellom partene om at dette rivearbeidet verken var nødvendig eller avtalt. I ettertid ble det også slått fast av to uavhengige takstfirmaer at omfanget var “overdrevet”, og langt utover det som er normalt ved vannskadebefaring.

Forsikringsselskapet: — Ikke vårt ansvar

WaterCircles mente senere at håndverkerens omfattende rivning var utført på eget initiativ. Selskapet avviste derfor ansvar for merkostnadene som oppsto som følge av dette, og konkluderte også med at selve vannskaden ikke var dekningsmessig fordi den stammet fra et utett våtrom — et forhold unntatt fra forsikringsvilkårene.

Huseierne ble dermed stående med en fullstendig strippet leilighet, ingen forsikringsdekning, og et betydelig økonomisk ansvar.

Dette utløste en langvarig konflikt der partene sto langt fra hverandre: Ekteparet mente at forsikringsselskapet hadde ansvar for handlingene til aktøren de selv hadde rekvirert, mens WaterCircles fastholdt at håndverkerfirmaet hadde operert langt utenfor mandat.

I september 2024 behandlet Finansklagenemnda tvisten. Nemnda konkluderte med at skaden ikke var dekket av forsikringen, og at WaterCircles heller ikke kunne holdes ansvarlig for tap knyttet til husleie eller rivningskostnader. Når det gjaldt rivningsomfanget – selve kjernen i tvisten – avviste nemnda å behandle spørsmålet på grunn av bevismessig usikkerhet.

Dermed sto huseierne fortsatt uten løsning, og tok ut søksmål mot WaterCircles.

Tingretten: Forsikringsselskapet ga selv løfte om dekning

I en fersk dom fra Asker og Bærum tingrett legges det avgjørende vekt på to e-poster fra WaterCircles: én fra selskapets interne kunderåd i november 2023 og en ny e-post fra advokat for WaterCircles i januar 2024. Her skrev selskapet blant annet at «merkostnader påført i forbindelse med overdrevent rivearbeid skal erstattes».

Retten vurderte denne formuleringen som en klar og bindende erkjennelse av betalingsansvar — ikke et rent kulansetilbud, slik selskapet selv hevdet i retten. Det ble også lagt vekt på at kommunikasjonen skapte en berettiget forventning hos huseierne.

Retten skriver at ordlyden fremsto som «et positivt og klart løfte», og at WaterCircles må bære risikoen for enhver uklarhet i sin egen kommunikasjon.

Ikke ansvar for husleietap og advokatkostnader

Huseierne hadde krevd samlet erstatning på inntil 1,08 millioner kroner, inkludert husleietap fra den tiden leiligheten sto ubeboelig samt store advokatutgifter. På disse punktene fikk de imidlertid ikke medhold.

Retten kom til at WaterCircles ikke hadde handlet uaktsomt ved valget av saneringsfirma, selv om den anbefalte håndverkeren viste seg å være en svært lite pålitelig aktør.

Et rollesøk viser at eieren av firmaet har vært gjennom en rekke konkurser og har operert under forskjellige etternavn. Takst- og saneringsfirmaet han brukte under arbeidet i leiligheten ble tvangsoppløst i 2024. Nettsiden til selskapet er fremdeles oppegående. Her tilbys de fleste entreprisetjenester.

Tingretten peker på at forsikringsselskapet handlet under tidspress etter ekstremværet «Hans», og at de benyttet normale rutiner når de engasjerte firmaet. Det ble også lagt vekt på at rivningen var så ekstrem at den ikke kunne anses som en påregnelig følge av oppdragets art.

Med andre ord: WaterCircles kunne ikke lastes for at håndverkeren gikk langt utenfor sitt mandat, og selskapet hefter heller ikke for håndverkerens handlinger som kontraktsmedhjelper.

Dermed ble husleietapet og advokatkostnadene avvist.

375.000 kroner i skjønnsmessig erstatning

Når retten skulle beregne selve erstatningen for de unødvendige rivningskostnadene, sto den overfor et komplekst regnestykke. Flere rapporter og kalkyler viste store sprik:

  • En uavhengig byggkonsulent anslo merkostnadene til rundt 232–244.000 kroner.
  • Huseierne selv beregnet merkostnaden til rundt 540.000 kroner.
  • De faktiske totale gjenoppbyggingskostnadene oversteg 1,09 millioner kroner.

Retten landet på 375.000 kroner som et rimelig og skjønnsmessig beløp, og gjorde et visst fradrag for standardheving, siden leiligheten var fra 2002 og etter rivningen ble bygget opp igjen i moderne standard.

Selv om retten ikke ga huseierne fullt medhold, belyser dommen følgende utfordring: Når et forsikringsselskap selv bestiller og sender fagfolk ut til skadestedet, hvem sitter igjen med ansvaret dersom håndverkerne gjør feil?

I denne saken ble huseierne stående med:

  • En totalrenovert leilighet de ikke hadde ønsket
  • Ingen forsikringsdekning for selve vannskaden
  • Et betydelig husleietap
  • Betydelige juridiske kostnader
  • En lang og krevende konflikt for å få kompensasjon

Tingretten legger ikke skjul på at situasjonen virket urimelig for huseierne, og viser til at WaterCircles selv ga uttrykk for dette da kunderådet uttalte at selskapet «bør tilby en kompensasjon» for merkostnadene.

Likevel viser saken også at forsikringsselskapenes ansvar ikke strekker seg ubegrenset. Der huseierne ønsket å holde WaterCircles ansvarlig for hele skadeforløpet, valgte retten å trekke en klar grense.

Begge parter må dekke egne sakskostnader

Ettersom begge parter fikk medhold på enkelte punkter uten å vinne saken fullt ut, besluttet retten at hver av dem må bære sine egne sakskostnader.

Etter det Estate Nyheter har grunn til å tro, overstiger ekteparets advokatkostnader erstatningssummen de ble tilkjent i retten. Dermed sitter ekteparet i praksis igjen med hele kostnaden for gjenoppbyggingen av leiligheten etter det unødvendige rivearbeidet, altså rundt en million kroner.

- Vurderer anke

Estate Nyheter har henvendt seg til administrerende direktør Raymond Molberg i WaterCircles for en kommentar. Han viser videre til Tien Duc Nguyen, advokat og fagansvarlig i juridisk avdeling i WaterCircles.

- Vannskaden var i utgangspunktet ikke dekket av forsikringsavtalen. Det springende punktet i saken er om selskapet hefter for de erstatningsbetingende handlinger som skadesaneringsfirmaet har begått overfor forsikringstaker, innleder Nguyen i en epost til Estate Nyheter.

Han fortsetter:

- Hovedtyngden i saken knytter seg til spørsmålet om ansvarsgrunnlag, herunder om selskapet har opptrådt uaktsomt ved valg og oppfølgning av skadesaneringsfirmaet, og om selskapet er ansvarlige etter kontraktmedhjelperansvaret.

Nguyen poengterer at WaterCircles ble frikjent på alle punkter og følgelig frifinnes fra kravet om å betale erstatning for husleietap og advokatkostnader.

- Vi er tilfredse med at tingretten har slått fast at det ikke foreligger ansvarsgrunnlag verken etter culpaansvaret, forsikringsavtaleloven eller kontraktsmedhjelperansvaret. Dette samsvarer med hva selskapet har fremholdt gjennom hele prosessen, nemlig at selskapet ikke er riktig ansvarssubjekt for de forhold forsikringstaker har gjort gjeldende, skriver Nguyen og avslutter slik:

- Selskapet registrerer og tar til etterretning at tingretten i dom har konkludert med at selskapet har erkjent ansvar for merkostnader knyttet til det unødvendige rivningsarbeidet. Selskapet vil se nærmere på dommen og vurdere en eventuell anke.

Prosessfullmektig for ekteparet, advokat Christian Kjellby Nesset, sier han ikke har anledning til å kommentere saken.

Powered by Labrador CMS