Slik løfter gigantene frem egne kontorbygg

Ikke undervurder en tom gressplen utenfor kontoret eller en tom vegg langs veien. De kan bli verdifulle flater å fremme bedriften på. Fornebuporten er Norges «Silicon Valley» og fikk strategisk bistand til fasadeflagg hos Oslo Flaggfabrikk.

Skrevet av: Marius Wærhaug Madsen

Enten du har lokaler midt i byen eller ute langs motorveien kan tomten og bygget ditt ha enorm verdi for merkevaren.

Der gamle Fornebu flyplass en gang lå, har næringsparken Fornebuporten nå vokst frem. En toppmoderne industriklynge som åpnet i 2015 og nærmest har blitt Norges egen Silicon Valley, med et solid IT-miljø. Den attraktive arbeidsplassen er også utsmykket med eksklusiv kunst fra Magne Furuholmen.

– Vi har et sterkt fokus på estetikken her og valgte å gi hver leietaker muligheten til å representere firmaet sitt på våre flaggstenger. Samtidig ønsket vi å unngå et fullstendig kaos av forskjellige stilvalg. Derfor koordinerte administrasjonen mellom Oslo Flaggfabrikk og alle leietakerne om å få flaggene til hver bedrift sydd i lik kvalitet og lik størrelse. Det ser ryddig og presentabelt ut, sier Rune Steinsgard, teknisk leder i Fornebuporten Drift.

Fornebuporten valgte å sy flagg i vevet polyester, med en kvalitet ofte brukt i offshore- og kompaniflagg. De er en tekstil uten blank overflate, som bidrar med en tyngde i uttrykket og bærer preg av kvalitet.

 

Riktig kompetanse til profilering

Oslo Flaggfabrikk er landets største og eldste flaggfabrikk. De har produsert nasjonalflagget siden fabrikken ble grunnlagt i 1903, av to unge kvinnelige gründere før unionsoppløsningen med Sverige.

Da jappetiden var over ved slutten av 1980-tallet, ekspanderte flaggfabrikken sitt satsningsområde. Da viste det seg at næringslivet var meget interessert i kompetansen den tradisjonsrike bedriften hadde på tekstilproduksjon og flagg.

– Derfor har vi nå de siste 30 årene utviklet oss til å bli en ledende leverandør av flagg, bannere, vimpler og alt du kan tenke deg av profilmateriell til næringslivet. Selv om de fleste kanskje forbinder oss med det norske flagget, utgjør det egentlig bare grunnmuren for det vi nå bruker aller mest tid på. Nemlig å samarbeide med noen av de sterkeste merkevarene i landet om riktig profilering, sier Ellen Vanem, administrerende direktør i Oslo Flaggfabrikk.

Satsningen viste seg å bli starten på et nytt industrieventyr. Siden 1970 har antall kjøpesentre i Norge tidoblet seg fra 60 sentre på landsbasis, til nærmere 600 i dag. Nå utgjør reklameproduksjon størsteparten av omsetningen for Oslo Flaggfabrikk.

Strategi for mindre aktører

Men det er ikke bare store eiendommer med egne kunstparker og flaggstenger som drar nytte av slik profilering. Extra er landets yngste og raskest voksende dagligvarekjede, ifølge Scandinavian Technology Institute. De valgte fasadesegl som blikkfang.

– Vi ønsket å gjøre oss mer synlige og Oslo Flaggfabrikk bisto med et fasadesegl-system som var svært enkelt å montere. De hjalp oss med å finne en kvalitet som ikke reflekterer lys, som gjorde den godt synlig i mørket. Det er viktig i Norge, der det blir mørkt tidlig på denne delen av året, sier Lena Høgsveen Jensen, etableringssjef for Coop Norge.

Løsninger av lavere kvalitet belager seg ofte på sjenerende aluminiumskinner. Men Oslo Flaggfabrikk benyttet det vaierbaserte spider-systemet,  som er lite sjenerende og gjør det svært enkelt å montere fasadesegl på mindre arealer.

 

Ekspertise innen profilering

Oslo Flaggfabrikk Stiftet: 1903 Beliggenhet: Stortingsgata 30 Daglig der: Ellen Vanem Nettside: www.flagg.no Tlf: 69 20 91 00

Powered by Labrador CMS