JUBLER: Petter Nylend fra Akershus Eiendom og Sigurd Stray fra Eiendomsspar er fornøyd med resultatene i Eiendomsbarometeret 2020.

Akershus og Eiendomsspar til topps

Eiendomsspar har den beste merkevaren blant eiendomsselskapene, mens Akershus Eiendom nok en gang kommer på topp blant meglerne og rådgiverne.

Publisert Sist oppdatert

Det viser resultatene fra NEMEETs seneste Eiendomsbarometeret, en undersøkelse som måler merkevaren til aktørene i eiendomsbransjen. Over 1400 personer har svart på undersøkelsen som kartlegger ca. 100 selskaper i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

For fem år siden hadde Eiendomsspar den beste merkevaren blant eiendomssselskapene, og nå er selskapet tilbake på topp.

Morten Olaisen, NEMEET.

– Christian Ringnes og Eiendomsspar har vært godt synlige i media det siste året og har kanskje klart å fremstå som en av de mest konstruktive utleierne nå under unntakstilstanden pandemien har brakt. De går opp tre punkter, til 73, sier daglig leder i NEMEET, Morten Olaisen, som står bak barometeret.

Bare ett poeng bak følger en tettpakket trio av Aspelin Ramm, fjorårsvinner OBOS Eiendom og Entra.

– Dette er en meget gledelig anerkjennelse i en utfordrende tid! Vi har jobbet målbevisst de siste årene med å heve servicen, og yte det lille ekstra overfor leietakerne. Nå i koronakrisen står vi skulder til skulder med dem for å finne gode løsninger slik at de klarer seg best mulig gjennom en vanskelig tid. Både de og vi vet at det kommer sol etter regn, sier viseadministrerende direktør Sigurd Stray i Eiendomsspar.

Les også: Han er mektigst i norsk eiendom

Blant meglerne og rådgiverne er det Akershus Eiendom som nok en gang hadde den beste merkevaren.

– Dette er en anerkjennelse vi setter pris på. Det er stas å se at jobben vi gjør hver dag blir verdsatt av våre kunder. Jeg blir stolt på vegne av alle i Akershus Eiendom. En fantastisk gjeng, sier managing partner, Petter Nylend.

Men Malling & Co puster vinneren stadig nærmere i nakken. Mens Akershus Eiendom hadde 71 poeng, var Malling nå kun desimaler fra å bli den første konkurrenten i samme score-område.

Når det blir tøffere tider, blir som oftest alle merkevarer svakere, blant annet fordi det blir lettere å tenke mer negativt om det meste i en mørkere verden. Likevel steg gjennomsnitt-scoren i Eiendomsbarometeret 2020 med 1,5 punkter midt under koronakrisen.

– Vi er ikke sikre på hvordan vi skal tolke dette, men mistenker at det kan være den eksepsjonelle dugnadsånden og fellesskapet pandemien og krisetiltakene har skapt, som vi ser konsekvensene av. I så fall antar vi at bransjen snart vil kunne oppleve et negativt merkevarepress, uansett om samfunnet normaliseres eller den helsemessige unntakstilstanden utløser en langvarig økonomisk nedgangsperiode, avslutter Olaisen.

Powered by Labrador CMS