DØDT: Korona har vært nådeløs mot handelen særlig i Oslo sentrum. Illustrasjonsfoto: Glen Widing

Katastrofalt for omsetningen

Kjøpesentrene i hovedstaden er hardest rammet.

Publisert Sist oppdatert

Korona har vært nådeløs mot kjøpesentrene etter myndighetenes tiltak 12. mars. Verst har det vært for sentrene i Oslo sentrum der marsomsetningen i år er halve av fjorårets. Øvrige kjøpesentre i Oslo og Akershus så en nedgang i omsetningen på 16,3 prosent. Samlet nedgang var på 23,1 prosent, ifølge en rapport fra Kvarud Analyse, basert på 57 kjøpesenter i Oslo og tidligere Akershus.

LES OGSÅ: En skrell som dreper mange aktører

Den kraftige nedgangen i bysentrene i Oslo skyldes blant annet bransjesammensetningen. Mens omsetningen der innen servering, service og tjenesteytelser, klær, sko og vesker utgjør halvparten av omsetningen, ligger snittet i de øvrige kjøpesentrene i Oslo og Akershus på en fjerdedel. I tillegg har besøkstallene gått betydelig mer ned i Oslo sentrum som følge av hjemmekontor og færre kollektivreiser.

LES OGSÅ: Tror bransjen i stor grad kan reddes

– Det ble veldig stille i Oslo sentrum etter myndighetenes vedtak og det har gått spesielt utover handelen. Det er gledelig å se at det nå begynner å bli litt mer folksomt i gatene og i butikkene, sier adm dir. Bjørn Næss i Oslo Handelsstands Forening i en pressemelding.

De lokale bydelssentrene opplevde minst nedgang, noe som skyldes at mat og drikke står for en vesentlig høyere andel av totalomsetningen der enn i bysentrene. Hjemmekontor har også slått positivt ut for omsetningen.

LES OGSÅ: Gikk til digital krig mot korona – og det funket

Hamstring av dagligvarer, øl og vin bidro også til positiv utvikling for de lokale bydels- og regionssentre, men ikke i bysentrene der omsetningen falt med en fjerdedel. I faghandelen falt omsetningen minst i spesialbutikker og innen hus og hjem med rundt 14 prosent, mens nedgangen var over 60 prosent i kles-, sko- og veskebutikkene. Servering, service og tjenesteytende virksomheter hadde en samlet nedgang på vel 56 prosent.

LES OGSÅ: Tempo er viktig nå

I Oslo er det lokal- og bydelssentre der andelen av totalomsetning innen servering og service- og tjenesteytende virksomheter ligger under 10 prosent som klarte seg best, med en nedgang på 2,1 prosent. Deretter følger lokal- og bydelssentre med lav omsetningsandel innen klær, sko og tekstil med en nedgang på 4,6 prosent og lokalsentre med høy andel mat og drikke med en nedgang på 8,4 prosent.

LES OGSÅ: På evig tomtejakt

Totalt inngår det tall fra 57 kjøpesentre, 30 i Oslo og 27 i tidligere Akershus i Viken.

Bjørn Næss, adm.dir. i Oslo Handelsstands Forening

Powered by Labrador CMS