BEST: Morten Olaisen (til høyre) fra NEMEET har kåret den beste merkevaren i næringseiendom. OBOS’ Daniel Siraj og Nils Morten Bøhler er fornøyd med resultatene.

Eiendomsbransjens beste merkevare

OBOS Eiendom har den sterkeste merkevaren blant eiendomsselskapene i næringseiendomsbransjen. Samtidig er Akershus Eiendom overlegen blant meglerne.

Publisert Sist oppdatert

Hvert år måler NEMEET hvor sterk merkevare de ulike næringseiendomsaktørene i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger har. Kjente navn som Selvaag, Aspelin Ramm, Entra og Eiendomsspar har figurert i toppen i flere år. Men i år må alle se at det er OBOS Eiendom som stikker av med seieren i merkevareundersøkelsen. Selskapet, som skiftet navn fra OBOS Forretningsbygg til OBOS Eiendom oppnådde en total merkescore på 73 i undersøkelsen, som er foran Selvaag og Entra som med en score på 72 kom på andre- og tredjeplass. Aspelin Ramm endte opp på fjerdeplass med en score på 71.

– Dette viser hvor kraftfullt det kan være å ta del i en sterk konsernmerkevare. OBOS er et husholdsnavn i Oslo. «Forretningsbygg» roper ikke tillit, varme og myke verdier, og blir nok for mange en kontrast til hva man tenker og føler om modermerkevaren «OBOS», sier daglig leder Morten Olaisen i analyseselskapet NEMEET.

– Navneendringen vår er en naturlig del av en større prosess hos oss. Vi har de siste årene tatt en rekke grep for å bli et komplett eiendomsselskap. Vi jobber for bærekraftig byutvikling og har fokus på å skape gode handels- og kontorbygg med kundens behov i sentrum. At dette blir lagt merke til, synes vi er veldig hyggelig, sier konserndirektør i OBOS Eiendom, Nils Morten Bøhler.

– OBOS sin visjon er å bygge fremtidens samfunn og oppfylle boligdrømmer. Byutvikling handler om å skape gode rammer for menneskene som bor der, med fokus på bærekraft, mangfold og en variert bebyggelse. Det er derfor gledelig at OBOS Eiendom utmerker seg i årets Eiendomsbarometer, legger Daniel Kjølberg Siraj, konsernsjef i OBOS, til.

Akershus Eiendom ble for sjette år på rad kåret til vinneren blant næringsmeglerne. Akershus Eiendom oppnådde en total merkevarescore på 72.

– Akershus er i en særstilling. Nummer to, Eiendomshuset Malling, har nok en like høy kjennskap, men hverken de eller noen andre meglere er i nærheten på spørsmålene som måler anseelse, altså hvor positivt eller negativt man tenker om selskapene. Totalt sett ender derfor både nummer to og tre, Malling og Union, opp på en score på 68. De ligger igjen et godt stykke foran nummer fire og fem, DNB Næringsmegling og Newsec, som begge får 63, sier Olaisen.

– Vi skal være landets ledende megler, og det er hyggelig å se at denne undersøkelsen viser at vi gjør mye riktig. Men vi blir hele tiden utfordret, og markedet krever mer av oss, så derfor er vi ydmyke – vi må fortsette å levere, sier managing partner, Petter Nylend.

NEMEETs undersøkelse måler anseelse med tre spørsmål som kartlegger hvor godt likt selskapene er tenkt om, hvor dyktige de er ansett for å være, og hvor attraktiv arbeidsplass de er. Det eneste selskapet, om man ser samlet på besittere og meglere, som har en høyere anseelse enn Akershus Eiendom, er Aspelin Ramm.

– Selv om Aspelin Ramm ikke vinner totalt, så viser undersøkelsen at Aspelin Ramm har en helt spesiell posisjon i Oslo. De har en anseelse som ingen andre. Det som trekker ned totalen er lavere kjennskap – hvor de kommer på tiende plass, avslutter Olaisen.

Se Akershus Eiendoms Petter Nylend fortelle Estate Play hva næringsmegleren skal satse på i 2019 under eiendomsmessen i Cannes her:

Powered by Labrador CMS