NYE PLANER: Eierne av Galleri Oslo vil rive bygingen og har bedt fem arkitektkontorer om å vise dem hvordan det nye resultatet an bli. Foto: Helge Høifødt/Wikipedia CC BY-SA 3.0

Se forslagene til nye Galleri Oslo

Mange mener det er byens styggeste bygg. Nå har eierne invitert fem arkitektkontorer for å få innspill til hvordan Galleri Oslo kan bli en gang i fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

– Sameiet Galleri Oslo vil evaluere forslagene sammen med rådgivere. Intensjonen er at Sameiet til sommeren skal beslutte om forslagene kan danne grunnlag for å igangsette en reguleringsprosess sammen med ett av arkitektkontorene. Forhåpentligvis ender vi etter hvert med en plan som på lang sikt skal realisere byutviklingspotensialet i området, melder de i forbindelse med offentliggjøringen av illustrasjonene.

Sameiet har med andre ord snakket høyt sammen om å rive den langstrakte barrieren i Schweigaardsgate, men understreker at prosessen kommer til å ta tid.

– Det er en lang vei fra en overordnet visjon til et konkret resultat. Det vil ta tid før vi kan se nye bygg reise seg her, mest sannsynlig opp mot ti år, heter det.

Galleri Oslo er en av byens mest sentrale bygninger og trafikk-knutepunkt, men den er omdiskutert blant annet på grunn av barrierevirkningen mellom Oslo S og Grønland, Vaterland og Barcode, i tillegg til manglende tilrettelegging for byliv på gateplan.

Dette er noe de fem arkitektkontorene definitivt har tenkt å gjøre noe med, om enn på temmelig ulike måter:

Nye tanker

A-Lab kaller sitt forslag Soulside og tenker på et levende og miljøvennlig by.

A-Labs forslag.

– Forslaget viser et mulig fremtidsscenario preget av et raust bygulv som sømløst kobler seg mot Akerselva, Smalgangen og Grønland Torgs mangfold og pulserende byliv. Byen i øyenhøyde, lokal forankring/sosial bærekraft og bussterminalens funksjon skaper nye møteplasser og attraktive sammenhenger i byen, sier de.

Arcasa har døpt sitt forslag Flyt, og trekker frem mennesker, trygghet, byøkologi, kontraster, fleksibilitet og lang levetid.

Arcasas forslag.

– Flyt skal redefinere den mentale og fysiske barrieren som Galleri Oslo har blitt. Bygulvet skal repareres slik at Oslos gatenett for gående får flyt mellom øst, vest, nord og sør. Nye Galleri Oslo skal være en destinasjon man har lyst til å oppholde seg ved, bo i og jobbe på, sier de.

Mad sitt forslag som de har levert sammen med Léva Urban Design og Vill Urbanisme/Energi, heter Spire.

Mad, Léva Urban Design og Vill Urbanisme/Energis forslag.

– Prosjektet vender jorden, sår frøene, og lar en helt ny, grønn og urban bydel vokse opp. Mad arkitekter har sammen med foreslått en revolusjonerende, befriende og bærekraftig løsning, for fremtidens Oslo. Vi har flyttet bussterminalen ned under bakken, og gitt bygulvet tilbake til byen, naturen og folket. Vi har vist en løsning som er overraskende enkel og forløsende, og dermed også realistisk. Et bankende hjerte for Oslo, påpeker de blant annet.

Nordic vender seg mot Akerselva i sitt prosjekt Elvelangs og har fått med seg SLA, Rambøll og Norasm.

Nordic, SLA, Rambøll og Norasms forslag.

– Prosjektet transformerer et område bygget på bilens premisser til en integrert del av by-veven sentrert rundt sentrums nye blågrønne hovedåre, Grønland elvepark. Elveparken muliggjøres ved at trafikkmaskinen rives fra sporområdet ved Oslo S til Hausmannsgate. Byen flyttes ned på gateplan og dagens Galleri Oslo fjernes for å gi plass til to nye bykvartaler. Prosjektet er utformet med ambisjoner for bærekraft – et strøk med lys, luft og en rekke nye og spennende byrom og programmer, meler de.

Saaha/Lala Tøyen kaller sitt forslag GoOslo.

Saaha/Lala Tøyens forslag.

– Grønland er Oslos mest mangfoldige og levende bydel med rik kultur, møteplasser, cafeer, gateliv og handel. Ved å videreutvikle og åpne området vil bydelen bli et flott tilskudd til Oslo og regionen. GoOslo vil styrke de ulike områdene og binde byen sammen, gjennom å innordne seg den eksisterende byveven i skala, urbanitet og programmering, sier de.

Fakta

• Galleri Oslo eies av flere seksjonseiere. De tre største er Oslo Areal AS, Akershus fylkeskommune og Linstow.• Galleri Oslo ble bygget i 1988 og består av 60.000 kvadratmeter, herav 17.000 til parkering.• Bygningen er 400 meter lang og strekker seg fra Vaterland til Grønland, over to bydeler.• Inneholder Oslos hovedbussterminal, venterom, kontor- og næringsareal og en handlegate.

Powered by Labrador CMS