– ULLENSAKER EN SUKSESSHISTORIE: Anders Vatne i Hotelia trekker frem Ullensaker som en suksesshistorie i det norske hotellmarkedet.
Passerte 15 milliarder i hotellomsetning
For første gang har de norske hotellene passert 15 milliarder kroner i losjiomsetning.
Det kommer frem i Hotelias ferske markedsrapport som ser tilbake på 2018. Ifølge rapporten hadde norske hoteller en losjiomsetning (eks frokost og mva) på 15,15 milliarder kroner i 2018. Det var en økning fra 14,69 milliarder i 2017 og 13,74 milliarder i 2016. Samtidig stagnerte internasjonale reisende, med kun en vekst på 0,9 prosent.
Ifølge Hotelia økte kapasiteten i det norske hotellmarkedet med 2,7 prosent i 2018. Det er noe over gjennomsnittet de seneste ti årene, som har vært på 2,2 prosent. Antall solgte romdøgn økte med 1,6 prosent i 2018. Dermed falt belegget i Norge for første gang siden 2013. Beleggnedgangen var på 0,6 prosent.
Gjennomsnittlig rompris økte med 1,5 prosent. Økningen veide opp for fallet i belegget og bidro til at RevPAR økte med 0,4 prosent i Norge i 2018.
Suksesshistorie
Den store suksesshistorien i det norske hotellmarkedet er Gardermoen i Ullensaker kommune. På ti år har Ullensaker-hotellenes losjiomsetning passert både Stavanger og Trondheim. Nå er Ullensaker Norges tredje største hotellkommune målt i losjiomsetning.
Anders Vatne i Hotelia tror det er flere årsaker til suksessen for hotellene på Gardermoen.
– Hovedårsaken er uten tvil Oslo Lufthavn og den positive utviklingen som flyplassen har hatt de siste årene. Andre viktige faktorer er den generelt gode infrastrukturen, både i forhold til kollektivtrafikk, men også et godt utbygd veisystem. For samtlige hoteller på Gardermoen, som ikke er i tilknytning til selve terminalen, er svært gode parkeringsforhold viktig for å lykkes. Produktutvikling, spesielt i forhold til konferansefasiliteter, har også vært avgjørende. Gardermoen fikk et ekstra løft når Nordic Choice lanserte sin The Qube og Thon Hotels åpnet sitt Thon Congress, sier Vatne.