TROR PÅ MAPS: Analysesjef Øyvind Johan Dahl i Newsec forteller at tre utviklere jobber kontinuerlig med Newsec Maps-løsningen.

Newsecs proptech-tjeneste blir betaltjeneste

Etter å ha landet over 500 brukere av tjenesten Newsec Maps, vil Newsec nå ta betalt for tjenesten.

Publisert Sist oppdatert

– Vi lanserte en betaløsning den 7. mars i fjor og rullet ut og forbedret tjenesten gjennom fjoråret. Vi nådde over 500 unike brukere mot slutten av 2018. Tilbakemeldingene har vært veldig gode, med fokus på at det er et spennende og nyttig verktøy som gjør data tilgjengelig på en veldig enkel måte, sier analysesjef Øyvind Johan Dahl i Newsec.

Han snakker entusiastisk om Newsec Maps, som er en «komplett kart- og infoløsning som kombinerer all offentlig informasjon inn i Newsec-kartet», hvor man både får matrikkeldata, markedsdata og egne data. En strategisk samarbeidsavtale med Ambita sikrer matrikkeldata som er oppdatert live mot Statens Kartverk.

– Videre har vi inngått en samarbeidsavtale med Proff, der all relevant info om gårdeiere og leietagere hentes ut. Her vil man både kunne se dagens situasjon og historisk utvikling på for eksempel antall ansatte, noe som er svært nyttig fra et gårdeierperspektiv. Videre er løsningen også tilgjengelig for alle kunder av Arealstatistikk, slik at de som er abonnent hos oss vil få også denne dataen inn i løsningen, sier Dahl.

– Det er viktig med et godt grensesnitt som gjør at man kan starte med en gang, supplerer Jon H. Dahlberg Årstad, adm. dir i Newsec i Norge.

Newsec har derfor knyttet seg til et grafisk miljø i selskapet Graphiq som har bidratt med blant annet design.

– Vi har hatt en idé om hvordan det skal se ut, men lar de komme med sin ekspertise og resultatet blir ofte enda bedre, sier Dahl.

Han forteller at Newsec har lagt store ressurser i arbeidet, uten at han vil være konkret på hvor mye penger som er brukt.

– Vi har tre utviklere som jobber kontinuerlig. Vi lagde en løsning som var relativt ferdig, men har også hatt løpende dialog med kundene for å utvikle i den riktige retningen. Vi har også et brukerpanel som utfordrer oss, sier analysesjefen i Newsec.

Men fra januar er det slutt på gratisløsningen for de over 500 brukerne. Da går Newsec i gang med en betalingstjeneste. Men målet er ikke å tjene store summer på tjenesten.

– Vårt utgangspunkt var å løse et internt behov knyttet til deling av informasjon, visualisert i et kart. Da kundene viste god interesse doblet vi investeringene. Vi blir neppe rike av dette, med alle investeringene som er lagt ned og alle de investeringene som er planlagt. Vi bruker det vi må for å få en god tjeneste, uavhengig av hvor mange som betaler, sier Dahl.

Newsecs Norge-sjef Jon H. Dahlberg Årstad er opptatt av at selskapet har forankret «excellence and innovation» i organisasjonens kultur.

– Da har vi spurt oss selv hva proptech-initiativ kan være for oss. Det handler om effektivisering. Vi har mye data i Excel-ark og hodene til våre ansatte. Når man trekker dataene inn i et kart og visualiserer dem, blir det et bedre beslutningsmateriell. Brukerne får et klarere bilde, sier Dahlberg Årstad.

Øyvind Johan Dahl er opptatt av at Newsec Maps er så helautomatisk som mulig. Det skal gjøres minimalt med manuelt arbeid. Manuelt arbeid er ekstremt kostbart og begrenser levetiden til dataene.

– Vi skal gjøre så mye som mulig med api’er. Vi er knyttet til Ambita og Proff og får real time info derfra. Ambita har mål om å bli nummer en på proptech.

– Manuelt er i beste fall riktig i dag og blir garantert feil etter kort tid, kanskje allerede i morgen. Vi bruker heller tid på å bygge skikkelige systemer som gir kunden rett informasjon i dag òg for framtiden. Se eksempelvis på Bloomberg, det er ikke mye manuelt der.

Newsec har flere av de største bankene og forsikringsselskapene som kunder. I tillegg er det mindre selskaper med kun 2-3 ansatte som bruker kartverktøyet til å scanne markedet på en effektiv måte. Den billigste løsningen koster 96 000 kroner i året.

– Vi hadde ikke forestilt oss at vi skulle komme så langt med Newsec Maps. Vi tror at det enkle grensesnittet, API baserte data samt dekning i hele Norge har vært avgjørende. Idelisten på nye kartfunksjonaliteter er lang. Det er viktig å være selektiv fordi det er dyrt å være kreativ. De viktigste utviklingskriteriene vil alltid være effektivisering, sier Dahl.

Powered by Labrador CMS