Utvikling

Maxbo ved Sinsenkrysset pålegges 88 p-plasser for sykkel

- Det er ingen som kommer på sykkel til Maxbo for å hente med seg et badekabinett eller en pall med Leca-blokker, sier administrerende direktør Jens Jalland i Løvenskiold Eiendom.

Plan- og bygningsetaten krever også at minst halvparten av parkeringsplassene for sykkel skal ha overbygg.
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail

Snart skal Bystyret i Oslo ta stilling til reguleringsforslaget for eiendommen Hans Nielsen Hauges gate 43 ved Sinsenkrysset. Bakgrunnen for forslaget er at Løvenskiold Eiendom i 2002 gikk med på Oslo kommunes forslag om å flytte Maxbo-butikken for å få plass til Sinsen T-banestasjon.

Et nei fra Løvenskiold Eiendom den gangen, ville trolig ha medført en kraftig forsinkelse for åpningen av T-baneringen og en betydelig fordyrelse av hele T-baneprosjektet.

Les også: Skjeggkre hos Plan- og bygningsetaten

Erstatningstomten som Løvenskiold Eiendom overtok av Oslo kommune, og oppførte et nytt Maxbo byggevarehus, var imidlertid uregulert. Når selskapet nå ønsker å få bekreftet eksisterende bruk gjennom en reguleringsplan, sier Plan- og bygningsetaten (PBE) nei.

Fokus på myke trafikanter

– Vi anbefaler ikke planforslaget. Dette skyldes for det første at planforslaget på viktige punkter ikke følger opp kommuneplanen og nåværende retningslinjer for parkering. Planforslaget imøtekommer heller ikke innsigelser fra flere statlige myndigheter, skriver etaten i planforslaget som Byrådet skal ta stilling til.

PBE mener at reguleringsplanen ikke tilrettelegger godt nok for myke trafikanter.

– Det innebærer at forretningsvirksomheten fortsatt blir sterkt bilbasert. Forretningens plassering rett i nærheten av T-banen og buss, gjør at det ikke er behov for å tilrettelegge for biltransport i den grad som reguleringsforslaget tilrettelegger for, skriver etaten, og viser til at planområdet ligger i umiddelbar nærhet til større boligområder i indre by, «med god kollektivdekning og gang- og sykkelforbindelser».

Les også: 500 påmeldte til første salgsmøte – dyreste leilighet koster 95 mill.

– Vi mener at det burde vært tilrettelagt for at en langt større andel av transporten til varehuset tas ved gange, kollektiv og sykkel. Som et minstekrav burde planforslaget foreslått antall sykkelparkeringsplasser i tråd med gjeldende parkingsnorm, skriver PBE.

Etaten påpeker at det i henhold til midlertidig parkeringsnorm skal reguleres for 88 sykkelparkeringsplasser. I tillegg skal minst halvparten av parkeringsplassene for sykkel ha overbygg.

Prosess på over 5 år

Administrerende direktør Jens Jalland i Løvenskiold Eiendom er oppgitt over planprosessen, som har vart i mer enn 5 år.

– Kundene kommer til Maxbo på Sinsen for å kjøpe plasskrevende varer. Det er ingen som kommer på sykkel for å hente et badekabinett eller en pall med Leca-blokker. Hvis vi skal tilrettelegge for 88 parkeringsplasser for sykkel, må antall p-plasser for bil reduseres fra 70 til 26. Det sier seg selv at man ikke kan drive et byggevarehus på en slik måte, sier Jalland, og fortsetter:

«Det er dårlig miljøpolitikk om kundene må kjøre videre til andre Maxbo-varehus, for eksempel på Alna-senteret eller Ole Deviks vei, for å finne ledig parkering slik at de kan fylle hengeren med parkett, isolasjon eller terrassebord på 3 meters lengder.»

Avtalen mellom Oslo kommune og Løvenskiold Eiendom ligger fast, slik at byggevarehuset Maxbo på Sinsen kan fortsette driften som i dag. De problemene som kan oppstå, og som Løvenskiold Eiendom ønsker å sikre seg mot, er en uønskede situasjoner som for eksempel en brann.

Hvis bygget brenner ned, må selskapet søke om ny rammetillatelse. I en slik eventuell situasjon er det viktig å ha en reguleringsplan.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  1. De selger med enn dusjkabinett. Det hadde jeg ikke fått med meg i bilen heller og derfor hatt levering på. Sykler stadig vekk til denne butikken og parkeringssituasjonen er begredelig. Et bittelite hjørnet som alltid er fullt.
    Mange som bor i omegn som ikke har bil ellers stor bil.

  2. Litt enig med Monica her, men også Maxbo. Bruker byggvarehuset og kommer både på sykkel og med bil. Ofte vil man inn og se på løsninger eller kjøpe småting. Med sykkel. Varehuset burde legge bedre til rette. Tror ikke de er i takt med kundene her (og de er ikke alene om å overse syklistene). Men derfra til 88 plasser… Hva med en mer balansert løsning?

  3. 88 sykkelplasser, det er vel ca 5-10 bilplasser.
    Ønsker man 10 eller 88 kunder i butikken?

    Påstanden om at “antall p-plasser for bil reduseres fra 70 til 26” (44 biler må vike for 88 sykler), virker litt søkt. Man får plass til mer enn 2 sykler per bilplass!

    Med alle leilighetene som bygges i Nydalen/Økern/Løren så er kundemassen i sykkelavstand enorm. Og folk i leiligheter kjøper sjelden
    “badekabinett eller en pall med Leca-blokker”
    +

  4. Jeg har handlet der mange ganger da jeg bodde på Carl Berners plass i nesten 10 år. Jeg har både syklet og gått innom. Skulle jeg hatt noe større ting tilkjørt så hadde jeg ikke fått det med meg uansett, med mindre jeg hadde hatt henger. Og det er en latterlig lite effektiv løsning all den tid hengeren står parkert mesteparten av døgnet.

    Maxbo kunne her valgt en fremtidsrettet løsning ved å leie ut transportsykler eller laget hengere for å transportere mindre varer, eller sågar spesialisert sin tjeneste for uttransport. I stedet er de stuck i fortiden.

    Og avkjøring og parkering til området er per i dag livsfarlig, så en hver endring her er positivt for området.

  5. Jeg er ikke arkitekt, men jeg har virkelig vanskelig for å se at man må fjerne 44 parkeringsplasser for bil å få plass til 88 parkeringsplasser for sykkel.

    Videre er minimumskravet for sykkelparkering for forretning/detaljhandel 6 per 1000 kvadratmeter butikkareal (4 i “den åpne byen”, men antar dette er i “den tette byen”), mens det for biler er minst 9, max 15 per 1000m2 i den tette byen og 13-35 i den åpne byen. Det skal altså være minst 1,5 og opptil 6 parkeringsplasser for bil per parkeringsplass til sykkel i henhold til parkeringsnormen. Hvis dette er i den tette byen kan Maxbo ha inntil 2,5 parkeringsplasser for bil per parkeringsplass for sykkel. Det høres ikke så dumt ut.

  6. Jeg driver tømrerfirma og handler ofte på Sinsen.
    Jeg er avhengig av effektivitet når jeg skal handle materialler for å tjene penger, om jeg skulle vært nødt til å kjøre/rygge stor bil å henger rundt 90 syklister eller parkerte sykler( som jeg aldri har sett der nede) så må jeg finne andre steder å handle. Tviler på at 80-90 syklister gjør opp regnestykket for alle proffkundene de taper.

  7. Nå er det jo ikke så rart at du ikke har sett særlig mange syklister når det ikke har vært tilrettelagt for det. Ellers forstår jeg ikke helt hvorfor syklister og parkerte sykler er noe vanskeligere å kjøre rundt enn tilsvarende mengde biler. Sykkelparkeringen (og eventuelt sykkelvei) kan også plasseres slik at man unngår konflikt med tyngre kjøretøy.

  8. Jeg har kjøpt plenty med småting fra Maxbo og setter pris på at kommunen stiller krav til sykkelparkering. Det virker som han mener at det går to sykkelparkeringsplasser på hver bilplass – men de kan stables langt tettere enn det.

  9. Om dette blir en realitet , så blir det interessant å se om sykkelister som kjøper litt i en ryggsekk , kan kompensere for proffmarkedet som mest sannsynlig vil handle andre steder pga dårligere parkering.

  10. Bør også poengteres at parkeringsnormen er et ganske enkelt regnestykke basert på BRA, og at tallet ikke kommer av dagens butikk, men at Maxbo vil regulere et bygg med to etasjer og 4270 m² BRA. Større butikk betyr flere parkeringsplasser for å håndtere flere kunder,, sånn er det i alle kommuner. Heldigvis tar kravet til sykkelparkering opp bare ca 10% av det totale parkeringsarealet.

  11. Jeg synes egentlig at hele denne hasjrøykende sykkelmenigheten fra MDG & Co kunne bodd helt alene i en koloni oppe på finnmarksvidda der de kunne anlagt sykkelveier på kryss og tvers og selv syklet til Kautokeino og fraktet med mat, klær, byggvarer og alt mulig annet de trenger for å overleve på sine kjøre sykler. Her i Oslo klarer de ikke å holde seg på sine sponsede sykkelveier og utsetter seg selv ( i hasjrus) for livsfarlige lek blant kjøretøy som de i 100% av tilfellene vil tape kampen mot.

Bygger flere leiligheter ved vannet
Bolig
Meglerstandardendringer til besvær
Juss
– Bevaringsmyndighetene bremser nødvendige miljøtiltak
Aktuelt
Ukens profil: Har jobbet som utkaster på nattklubb (+)
Karriere
Går for slagkraftig Kirkens hus
Utvikling
Se alle Pluss-saker
Vil rive deler av kjøpesenteret
Utvikling
Kan kjøpe for milliarder, men venter på godbitene
Transaksjoner
Byutvikling verdt milliarder
Bolig
Her kan det bli 116 nye studentboliger (+)
Bolig