Deloitte-rådgiver Dave Sie og eiendomsadvokat Thorvald Nyquist er opptatt av neste generasjons smarte bygg.

Neste versjon av verdens smarteste bygg

Deloittes hovedkontor i Amsterdam, The Edge, var verdens smarteste bygg da det sto ferdig i 2014. Men det er først nå man vet hva man kan bruke alle dataene fra byggets 28 000 sensorer til.

Publisert

Eiendomsfolk fra hele verden valfarter til Amsterdam for å se verdens smarteste og mest bærekraftige bygg, The Edge. Bygget er hovedkontor for Deloitte i Nederland, og dermed arbeidsplassen til Dave Sie, som hjelper bedrifter med å tilpasse sin eiendomsstrategi til en verden som endres av digitalisering. Sie var nylig i Norge for å snakke om digital transformasjon i eiendomsbransjen og mulighetene som oppstår med tingenes internett (IoT). I den forbindelse fikk Estate et intervju med den visjonære rådgiveren sammen med eiendomsadvokaten Thorvald Nyquist.

The Edge 2.0

– The Edge ble bygd for flere år siden, og vi er allerede nå på den neste versjonen, The Edge 2.0. Vi begynner å se fordelene ved teknologien og hva vi kan få ut av den, sier Sie.

Han forteller at da Deloitte flyttet inn i The Edge i 2014, var det et gap mellom de teknologiske forhåpningene og de faktiske verdiene som ble levert til Deloitte.

– Nå oppgraderes bygget og økosystemet. Det som ikke har fungert blir fikset, og vi implementerer stadig nye digitale komponenter, og tester ut løsninger og apper. Nå har vi to til tre års operasjonelle data på bygget. Når vi begynte visste vi ikke nøyaktig hva vi skulle gjøre med alle dataene, men nå ser vi hva slags verdier de kan gi, sier Sie.

Verdens smarteste og mest bærekraftige bygg, The Edge. Foto: www.hollandfoto.net/Shutterstock.com

Må oppdatere kontraktene

En av utfordringene i høyteknologiske bygg som The Edge er at man ikke nødvendigvis har fått kunnskapen man får fra dataene inn i kontrakter. Selv om man har sensorer som slår fast at når kaffemaskinen trenger service eller at man ikke trenger å vaske alle rommene like ofte, så kan kontraktene med leverandørene slå fast at service skal utføres hver dag.

– Denne utfordringen ser vi også i Norge, forteller Thorvald Nyquist. Den teknologiske utviklingen går stadig raskere mens bransjen bruker de samme kontraktene som for 10 år siden. Vi tror det kommer til å skje mye på dette området fremover. Det blir store endringer i retning av mer fleksible kontrakter. Ikke minst vil dette påvirke leiekontraktene og forvaltningsavtalene fremover, tror Nyquist.

– Flere facility management-kontrakter for The Edge har nå også måttet gjennomgå en reforhandling, og vi har fått informasjonen vi får fra dataene inn i FM-kontraktene. Vi ser at markedet er umodent – selv om vi kan få god informasjon fra våre data, er det ikke alltid ulike leverandører kan bruke dem, sier Sie.

Dave Sie mener det ikke er uvanlig at en byggherre eller facility management-aktør gjerne installerer sensorer og investerer i smart-teknologi, men så må de som bruker bygget finne ut hva dataene skal brukes til og hvordan benytte de til verdiskapning.

Hvem eier dataene?

Et annet spørsmål som oppstår når det samles store mengder data fra en bedrift eller et bygg, er hvem som eier dataene.

– Er det facility-operatøren, er det eieren eller er det leietakeren? For den neste generasjonens smartbygg blir det viktig å finne ut av dette sammen med partnerne. Man kan sette inn all mulig teknologi, men på det operative planet blir det ikke verdi hvis man ikke vet hvordan man kan bruke det. Det er viktig å avklare hvem som skal spille hvilke roller og så må man få det inn i operarasjonsmodellen til bygget og inn i kontraktene, sier Sie.

Dette har også en side mot personvern og de nye krav som er innført i år gjennom GDPR, opplyser Nyquist. Det er store mengder data som samles inn og som vil omfattes av regelverket. Også dette fremstår umiddelbart litt komplisert men gode løsninger finnes.

Nye forretningsmodeller

Dave Sie forteller at Deloitte kommer med nye forretningsmodeller som implementeres sammen med kundene.

Dave Sie fra Deloitte var nylig i Norge og snakket om Edge 2.0.

– Eiendom blir mer enn bare beliggenhet. Det er «tilkoblet» eiendom som er det nye. Folk snakker mye om det, men markedet er veldig umodent. Det er viktig å være klar på hvilken rolle man skal ha i dette markedet. Leietakerne må få verdi ut av alle investeringer i applikasjoner og teknologi, sier Sie.

Ifølge Sie har Deloitte nå data om bygg og brukere som kan brukes til å skape verdiøkende tjenester og løsninger. Da blir det viktig å ha de rette partnerne.

– Mange mener de kan levere, men vi ser at det er et tomrom mellom de digitale ferdighetene til selskaper flere ikke klarer det, sier Sie og trekker særlig frem eiendomsselskapene som relativt trege og tradisjonelle hva gjelder innovasjon i egen virksomhet.

Deloitte-rådgiveren tror at flere eiendomsaktører vil bli stående igjen på perrongen, mens flere av leverandørene tar posisjonene. Han forteller samtidig at stadig flere forvaltere har begynt å se verdien av sensorer, smarte enheter og IoT-teknologi.

Powered by Labrador CMS