Ved å fjerne gangbroen, får Munchmuseet båtanløp for besøkende.

Vil fjerne populær gangbro i Bjørvika

Munchmuseet ber om at den flytende gangbroen mellom Sukkerbiten og Sørenga fjernes før museet åpner i 2020.

Publisert Sist oppdatert

I forbindelse med planforslaget «Løsning for turistbuss for Munchmuseet», som angir tre alternativer for hvor i Bjørvika det skal være av- og påstigning, har Munchmuseet sendt en høringsuttalelse til Plan- og bygningsetaten (PBE). I uttalelsen støtter direktør Stein Olav Henrichsen i Munchmuseet alternativ 3, hvor det blir av- og påstigning utenfor planområdet i Operagata.

– For Munchmuseet er det viktig med god tilgang til museet for alle besøksgrupper. Mange turistgrupper er avhengig av kort gåavstand mellom stoppested og destinasjon. At hele besøket er kort og effektivt, er viktig for de som arrangerer turer når de velger ut attraksjoner å besøke. Alternativ 1 vil derfor være det foretrukne alternativet for turister som ankommer museet med turistbuss, skriver Henrichsen til PBE.

Alternativ 1, som ligger innenfor planområdet, tilsvarer det opprinnelige forslaget i Munchplanen. I dette alternativet foreslås planområdet regulert til fem av- og påstigningsplasser for turistbusser samt tre HC-plasser for Munchmuseet.

Når Munchmuseet likevel støtte alternativ 3 fremfor alternativ 1, «er dette ut fra en vurdering om at denne løsningen vil gjøre området som helhet mer attraktivt for majoriteten av Munchmuseets besøkende og Oslos befolkning for øvrig».

I brevet til PBE oppgir imidlertid Munchmuseets direktør seks forutsetninger for at alternativ 3 skal være den beste løsningen. Blant forutsetningene er: «At flytende gangbro fjernes før Munchmuseet åpner i juni 2020, slik at det blir tilgang til båtanløp på Museumsutstikkeren.»

Den flytende gangbroen i Bjørvika er en midlertidig løsning, men så er det jo også sånn at midlertidige løsninger kan blir permanente hvis det er gode grunner for det. Og det er liten tvil om at tilgjengeligheten til Sørenga blir en helt annen hvis broen forsvinner.

Kommunikasjons- og markedsdirektør Gitte Skjelbred Munchmuseet sier at museet «forholder seg til reguleringsplanen for området som nå foreligger, hvor det er regulert inn båthavnløp».

– Vi setter pris på at det legges til rette for liv i området, og at dette også inkluderer sjøveien som gjør det mulig med tilgang for både passasjertrafikk og fritidsbåt, sier hun.

– Hvorfor er det viktig med båtanløp for Munchmuseet?

– Vi er gjort kjent med at reguleringsplanen for området vil legge til rette for båttrafikk, og så derfor et båtanløp utenfor museet som en flott mulighet for tilreisende til museet å ankomme sjøveien, svarer Skjelbred.

– Broen er svært mye brukt, og har blitt en del av fjordbybildet. Bør ikke dette veie tyngre enn Munchmuseets ønske om båtanløp?

– Vi har forholdt oss til reguleringsplanen som foreligger, svarer Skjelbred, som mener Munchmuseet «dermed ikke har tatt stilling til om broen skal være eller ikke».

Powered by Labrador CMS