Planforslaget skal styrke det eksisterende senteret. (Illustrasjon: Kontur AS)

Utbygger ga gass – mangler 3.000 kvm til bolig

Totalt skulle dette nærsenteret i Oslo få 68 leiligheter, men utbyggeren brukte for mange kvadratmeter i første fase.

Publisert Sist oppdatert

– Etter at fase 1 i utbyggingen av Årvollveien 17-21 er gjennomført, viser det seg at dette utbyggingsvolumet har «spist» av tillatt grad av utnytting som er tiltenkt gjennomført i fase 2 for Årvollveien 15 i henhold til reguleringsdokumentene, skriver de fagkyndige Planconsult AS og Kontur AS i planforslaget for Årvollveien 15.

Dermed mangler det ca. 3.000 kvadratmeter til boligformål for å kunne realisere Årvollsenterets viktige atkomst- og hovedbygning på hjørnet, samt å ferdigstille de 29 gjenstående leilighetene.

I gjeldende plan er det godkjent totalt 68 leiligheter, hvorav altså 39 er bygget så langt.

– For å få til det tiltenkte bygningsvolum for senterets frontbygning, og slik at man ikke mister tiltenkt boligtilbud, innarbeides det manglende boligarealet i planområdet, heter det i planforslaget.

Byggetrinn 1 er i dag utbygget med 6.748 kvadratmeter BRA fordelt på 3.868 km boliger og 3.022 kvm forretning. Dette gir et gjenværende utbyggingspotensial på 1.852 kvm BRA for Årvollveien 15.

– Gitt at man bygger ut kjøpesenteret på bakkeplan til totalt 4.000 kvm vil man da ha 874 kvm igjen til boligformål. Dette tilsvarer kun litt over en boligetasje på tak over kjøpesenteret. Det gir seg selv at dette ikke gir en bærekraftig økonomi i prosjektet, påpeker Planconsult AS og Kontur AS.

Forslagstiller fremmer derfor omreguleringen av Årvollveien 15 for å legge til rette for å fullføre senterets fase 2 «på en måte som styrker det eksisterende senteret, rydder opp i det lokale bybildet og samtidig bygger på gjeldende plans intensjoner om leilighetsfordeling, byggehøydeprinsipp, underjordisk parkering og forretningsandel på inntil 4000 kvm totalt i Årvollsenteret».

Det er innarbeidet en lav parkeringsnorm for å stimulere til bruk av buss og eventuell ny trikk «med de positive virkninger dette har for lokalmiljø og trafikksikkerhet».

Tiltakshaver er Borgen Utvikling AS, som ifølge Purehelp.no eies av Christian Vinjar Eid.da

 

Powered by Labrador CMS