Dette er en del av A-labs nysatsningen innen retail. Fra venstre Lars Olav Dybdal, frilanser, designer, Espen Veiby, arkitekt og interiørarkitekt og Kare Anti, arkitekt.

A-lab satser på retail

Arkitektkontoret A-lab blir nå en ny aktør for retail.

Publisert Sist oppdatert

– Vi ønsker å være en komplett leverandør av attraktivt byliv. Skal man forstå byer og byliv, må man forstå hvordan handel og førsteetasjer fungerer, sier Geir Haaversen, daglig leder i A-lab.

A-lab har nå etablert en egen enhet som arbeider med førsteetasjer i byen, forretninger, bevertningsarealer og kulturlokaler. I tillegg til å jobbe med helt overordnede grep for gode handelsarealer går teamet også helt ned i detaljene og interiøret.

– Vår ambisjon er å ta arkitektens rolle i det å skape byliv på alvor. Vi jobber derfor med handel, forretninger og restauranter sett fra driveren og utviklerens ståsted. Samtidig jobber urbanistene våre med strategisk planlegging av handel og førsteetasjer når vi tegner byplaner. Vi ønsker å koble disse to tingene sammen. Her er det i dag en missing link. Vi går inn og jobber med helheten fra materialitet inne i restauranten til overordnede byplangrep, sier Haaversen.

For at A-lab skal være i stand til å prosjektere hele spekteret har de nå gjort flere strategiske ansettelser: interiørarkitekter og landskapsarkitekter med spesiell kompetanse på nettopp de områdene de satser på. Teamet består i dag av 4–5 personer og er i sterk vekst.

– Vi ser at kompetansen vår er så stor på dette, blant annet etter arbeid med Barcode og Bispevika, at vi vil ta det et steg videre. Nå satser vi fullt ut også på interiører, sier Espen Veiby, arkitekt og interiørarkitekt, som leder det nye teamet.

Teamet jobber konstant med kompetanseheving for å følge med på nye handlevaner, trender og nye kundegrupper som handler annerledes enn de gjorde tidligere.

Tidlig inn i byplaner

De arbeider tett med A-labs urbanister for at planer for handel og bygulv skal komme med tidlig i planleggingsfasen for nye bydeler.

– Det er viktig at handel og retail er med i tankene fra en tidlig byutviklingsfase. Dette må med i helhetstanken slik at resultatet blir godt i den andre enden, sier Veiby.

Kompetansen har A-lab tilegnet seg over lang tid gjennom større bygulvsprosjekter som for eksempel Barcode og Bispevika. Nå samles, spisses og videreutvikles denne kompetansen.

A-lab har blant annet hatt ansvaret for bygulvet i Barcode, der de har laget en helhetlig plan for handel, bespisning og tjenester som skal inn. De har også jobbet med skiltplaner og uteserveringskonsepter.

– Særlig i Barcode har vi lært hva som må til for å skape suksess, hvem som bør leie hvor og hva som bør komme om noen år, forklarer Veiby.

Det er også A-lab som står for programmeringen av Bispevika: Fra planlegging av varelevering, avfallshåndtering, logistikk, pauserom til hvilke funksjoner som skal inn.

– Vi har jobbet med flere internasjonale selskaper, og fått mye utbytte av disse. Særlig hvordan man tenker byutvikling og konsept i storbyer som København og London. Når det er sagt kan vi ikke gjøre akkurat det samme i Oslo, ettersom hovedstaden vår har en unik identitet der vi må finne vår vinnerformel, sier han.

Samtidig som teamet jobber aktivt med konseptutvikling og programmering av Bispevika, jobber de nå også med et nytt spennende transformasjonsprosjekt ved Lysaker hvor A-labs urbanister nå jobber med strategi for byutvikling de neste 50 årene. I tillegg utvikler teamet flere nye butikkonsepter for NorgesGruppen.

– Akkurat nå tegner vi miljøbygg for Kiwi som er ganske unike, med grønne tak som skal ha den nye miljøprofilen til Kiwi i anledning deres 40-års jubileum i 2019, avslutter Veiby.

 

Powered by Labrador CMS