Martin Høeg Haanes mener høy utnyttelse kan bidra til å skjerme for støv og støy.

– Skjev mediedekning av Smestad

Montebello-utbygger Miliarium Bolig AS skal også være med på fortettingen av Smestad.

Publisert

I fjor startet Plan- og bygningsetaten (PBE) arbeidet med å lage et planprogram for Smestad i Oslo. Dette programmet vil legge rammer for en etterfølgende områderegulering.

PBE har bedt om innspill til planarbeidet tidlig i prosessen. Blant de mange som har synspunkter på dette kontroversielle planarbeidet, er utviklingsdirektør Martin Høeg Haanes i Miliarium Bolig. Sammen med JM Norge står dette selskapet bak de omfattende utbyggingsplanene på Husebyplatået.

Miliarium Bolig ønsker også å bygge ”svært mange boliger” på en 9,3 mål stor tomt nær Brattlikollen T-banestasjon. Selskapet har i tillegg utviklingsinteresser og representerer grunneiere på flere sentrale tomter innenfor det skisserte stasjonsnære utviklingsområdet på Smestad.

– Vi opplever at det er blitt dannet et skjevt bilde i media vedrørende naboer og grunneiere sine oppfatninger av planprosessen med påfølgende områderegulering som nå settes i gang. I dialog med grunneiere og naboer på flere av tomtene, er vi av den oppfatning at det er en mye større positivitet til det arbeidet PBE nå igangsetter enn det som kommer fram i media, skriver Martin Høeg Haanes i Miliarium Bolig.

Han mener disse tomtene kan være nøkkeltomter for ivaretakelse av et godt bomiljø på egne tomter, samt også bidra til økt kvalitet for godt bymiljø for området som helhet. Tomtene ligger nært T-banen, og Haanes mener at en høy utnyttelse på disse tomtene kan bidra til å skjerme mot nordøst for støv og støy fra T-banen og Sørkedalsveien, uten at det forringer gode solforhold for området ytterligere.

– Banestrekningen mot Østerås og Kolsås er viktige forbindelser. Sammen danner Smestad-Montebello-Makrellbekken et geografisk triangel, som vi mener kan være hensiktsmessig å vurdere mer helhetlig, ikke kun som separate potensielle fortettingspunkter langs banen, heter det i brevet.

Som en del av dette tror han det bør gjøres en helhetlig trafikkvurdering av området innenfor triangelet, slik at de mest optimale løsningene for trafikkavviklingen kan vurderes. Han mener det bør vurderes å etablere busstrasé langs en diagonal fra Røa via den amerikanske ambassaden og videre til Montebello og til Ullernchaussen og eventuelt videre mot Skøyen. Hvis dette er løsbart, vil det kunne gi styrket kollektivdekning, knytte triangelet bedre sammen og også kunne avlaste Smestad-krysset vesentlig.

Haanes mener det i tillegg et stort potensial i å se friområder, grøntarealer, idrettsanlegg, byrom, møteplasser og sosial infrastruktur samlet for hele triangelet. Dette vil sikre at kvaliteter som teknisk-, sosial-, blågrønn- og kulturell infrastruktur, samt at idrettshaller/-anlegg i henhold til kommuneplanen kan planlegges helhetlig og hensiktsmessig for en større beboerkrets, og eventuelt vurderes utvidet.

– Vi tror at disse vurderingen kan bidra til å oppnå den ønskede bebyggelsestettheten og tillate en høy utnyttelse som en følge av blant annet gode nærliggende rekreasjonsområder som Frognerparken, Smestaddammen og Husebyskogen, skriver han i brevet til PBE.

Powered by Labrador CMS