LUKKES FOR BILER: Den mørk lilla linjen viser avgrensning for handlingsprogrammet for økt byliv, mens det lilla området er området for bilfritt byliv. Området hvor all gateparkering fjernes er altså noe mindre enn hele arealet innenfor Ring 1.(Ill.: Plan- og bygningsetaten)

Nå fjernes gateparkering i Oslo sentrum

Fra 1. juni i år vil det ikke være mulig å parkere i gatene innenfor store deler av Ring 1.

Publisert

Debatten rundt bilfritt Oslo har rast siden Oslos nye byråd proklamerte målsettingen for drøyt ett år siden. Nå er det ikke noen tvil om at de foreslåtte tiltakene faktisk gjennomføres: Oslo kommune har denne uken offentliggjort fremdriftsplanene for å fjerne bilene fra Oslo sentrum.

Starter i årAllerede 1. juni 2017 vil nesten alle muligheter for gateparkering innenfor Ring 1 fjernes. Dette fremgår av et ferskt innlegg på Oslo kommunes nettsider. Gatearealer som blir frigjort etter at parkeringsplasser blir fjernet, skal «tilbys til næringsliv, kultur, frivillige etc. slik at de kan brukes til aktiviteter som skaper økt byliv».

Videre står det at «kommunen bidrar med forslag og ideer til å fremme aktiv bruk av ledige arealer. Områdene kan også benyttes av kommunen til publikumsvennlige tiltak som sitteplasser, sykkelparkering etc».

Tilgangen til parkeringshus og parkeringskjellere i sentrum opprettholdes. Men: høsten 2017 kommer kommunen til å hindre gjennomkjøring i sonen.

– Det blir ikke lenger mulig å kjøre gjennom sentrum, der viser vi til bruk av Ring 1 og tunnelen, skriver Oslo kommune og føyer til:

– Det betyr at man fortsatt vil kunne kjøre inn til sentrum, men at enkelte arealer vil frigjøres til andre tiltak og aktiviteter som kan bidra til økt byliv. Det kan innebære å lage grønne pustehull, lekeplasser til barna, sykkelveier, sitteplasser og utvidede gangfelt. Andre områder kan brukes til uteserveringer, handel, kunstinstallasjoner eller annet.

Les også: Raser mot politikerne

Les også: – Nürnberg og München ikke bilfrie

Ytterligere innstramming i 2018I 2018 vil det bli gjort en evaluering av effekten av fase 1. Flere gater gjøres om til gågater og det vil bli såkalt praktisk sykkeltilrettelegging. Bilbruken i sentrum blir ytterligere innskrenket.

… og i 2019– Det er først i fase tre vi vurderer å innføre strengere regulering, skriver kommunen. I 2019 vil det bli en evaulering av fase 2, og gjennomføring av fysisk ombygging av plasser og gater starter opp. Tilgangen til parkeringshus i randsonen blir opprettholdt.

Ytterligere vil det innføres forbud mot kjøring for privatbiler inn i den bilfrie sonen for de som ikke har fått unntak fra forbudet (avhenger av evalueringen av fase 1).

Les også: – Rasering av handelen i Oslo

Les også: – Opptatt av god dialog

Om disse trafikkreguleringene trer i kraft, må man må ha tillatelse for å få bruke bilen i sentrum.

– Hvordan denne reguleringen konkret vil bli, vil prosjektet komme tilbake dersom det blir aktuelt å innføre trafikkreguleringen i fase 3, opplyser Oslo kommune.

Når det gjelder hvem som fortsatt får kjøre i området, blir dette forbeholdt kollektivtransport, drosje og taxi, transport for/av forflytningshemmede, varetransport, transport for utøving av næringsaktivitet, utrykningskjøretøy, helse/omsorg, servicetransport, anleggsmaskiner, offentlig tjeneste (eksempelvis veiarbeid), og transport til viktige samfunnsfunksjoner.

Beboere i sentrum, eksempelvis Aker Brygge/Tjuvholmen, blir unntatt.

Med hensyn til transport for utøving av næringsaktivitet, er det grunn til å tro at varebilsegmentet vil kunne få et oppsving i årene fremover. Oslo kommune skriver under posten «Næringsaktivitet» at «kjøringen kan være vanskelig å identifisere, men denne typen virksomhet benytter vanligvis varebiler. Selgere, som også utøver næringsaktivitet, vil ofte benytte andre typer biler».

Les også: Halvparten av P-plassene står ledig

Powered by Labrador CMS