Fra venstre i bildet: Petter Eiken, ROM Eiendom Arve Regland, Entra Emil Eriksrød, R8 Property Morten Olaisen, NEMEET. Foto: Dmitry Tkachenko

Norske utleiere slår svenskene

Norske utleiere av næringseiendom har mer tilfredse leietakere enn de svenske utleierne.

Publisert Sist oppdatert

Det viser resultatene av den seneste kundetilfredshetsundersøkelsen til Norsk Leietakerindeks (NLI). For andre år på rad oppnådde de norske utleierne en gjennomsnittlig kundetilfredshet på 77. Det er fire punkter bedre enn gjennomsnittstallene for utleiere i Sverige.

– Det er ikke mange år siden norske eiendomsbesittere dro på studietur over kjølen for å lære av de beste. Det er det liten grunn til å gjøre nå. De beste er her. Vi har nå hele ti selskaper med en kundetilfredshet på 80 eller høyere i Norge, sier Morten Olaisen, daglig leder i NEMEET, som står bak undersøkelsen i Norge.

Selskapet med de mest fornøyde leietakerne i Norge var i år som i fjor R8 Property fra Telemark. De oppnådde en rekordhøy score på 88. Nummer to var Entra, som økte sin score opp til 85 poeng. På to år har Entra økt sin score med hele 11 punkter. ROM Eiendom hadde 82 poeng og endte som den utleieren med de tredje mest fornøyde leietakerne.

– Ingenting er viktigere for oss enn kundene våre. Det er veldig gøy å få bekreftet at jobben vi legger ned gir resultater. Vi lever av leietakerne våre og skal fortsette å utvikle oss for å gjøre hverdagen deres så god som mulig, sier Emil Eriksrød, CEO i R8 Property.

Bransjelederne har alle tre til felles at de er særdeles gode på service, tilpasninger og feil- og klagehåndtering.

– Vi har jobbet svært målrettet med kundetilfredshet gjennom mange år og jeg gleder meg over stadig mer fornøyde kunder. Vi har satt nye rekorder i kundetilfredshet i flere av byene vi er tilstede i i 2016, men det mest gledelige er at alle våre 11 eiendomsteam scorer over 80 i årets undersøkelse. For et selskap som forvalter over 1 million kvadratmeter er det et bevis på at vi har klart å skape en selskapskultur som har kunden i sentrum, sier administrerende direktør i Entra, Arve Regland.

Noe av det som gir høy kundetilfredshet er god kommunikasjon og sterk merkevare. Ifølge Morten Olaisen har norske eiendomsselskaper tradisjonelt vært godt ansett av sine leietakere, men også her har de beste selskapene de siste årene satt nye standarder.

– ROM Eiendom har en spredt og spennende, men også utfordrende, eiendomsportefølje. Bak de gode tallene sitter fantastisk engasjerte kolleger over det ganske land. Vi går nå inn i neste fase som Bane NOR med de beste forutsetninger for god knutepunktutvikling og fornøyde leietakere, sier Petter Eiken, adm. dir. i ROM Eiendom og konserndirektør knutepunkt og eiendom i Bane NOR SF.

Selskapet som har forbedret sin kundetilfredshet mest det siste året, er Telenor Eiendom. Deres score økte med fem punkter, til 81.

Sveriges resultater var forøvrig positive sett med norske øyne. Beste eiendomsselskap i ble norskeide Aspelin-Ramm Fastigheter med 82, mens KLP Fastigheter sto for årets største resultatforbedring.

Selskapene som måles i Norsk Leietakerindeks:Anthon B Nilsen Eiendom, Aspelin Ramm, AVA Eiendom, Avantor, Entra, GC Rieber Eiendom, Hinna Park, Mustad Eiendom, Norwegian Property, OBOS Forretningsbygg, Oslo Areal, Promenaden, R8 Property, Ragde Eiendom, ROM Eiendom, Sandnes Eiendom Invest, Selvaag Eiendom, Søylen Eiendom og Telenor Eiendom.

Powered by Labrador CMS