STORE ENDRINGER: - Hvis byrådets forslag til innstramming av parkeringsnormene går gjennom, vil det innebære ikke ubetydelige endringer i planleggingen av bolig- og næringsprosjekter i hele Oslo, sier advokatfullmektig Stian Berger Røsland.

Strammere midlertidige normer for parkering i Oslo

Byrådet i Oslo har fremmet forslag til bystyret hvor parkeringsnormene midlertidig foreslås strammet inn. Innstrammingene gjøres i påvente av nye og endelige regler som nå skal utformes. Går det midlertidige forslaget gjennom, og det er det grunn til å tro at det gjør, vil det innebære ikke ubetydelige endringer i planleggingen av bolig- og næringsprosjekter i hele Oslo.

Publisert

Byrådet foreslår i byrådssak 251/16 en rekke midlertidige endringer i beregningsreglene for antall parkeringsplasser ved bolig- og næringsbygg i Oslo.

Byrådet skriver i saken at:

Byrådet mener praktisering av de midlertidige kravene som foreslått i foreliggende sak, kan bidra til redusert bilbruk, økt sykkelandel og økt boligbygging. Byrådet vil i det pågående revisjonsarbeidet blant annet beregne hvor mange parkeringsplasser dette vil kunne medføre sammenlignet med krav i gjeldende parkeringsnorm, gitt at hele potensialet for bolig- og næringsutbygging angitt i Kommuneplan 2015 blir realisert.

I boligprosjektene har ordningen i Oslo frem til nå vært at antall parkeringsplasser beregnes med basis i antall rom i boligene og ut fra hvor i byen boligene skal oppføres. Byrådet foreslår at man går bort fra rom-vurderingen og i stedet baserer parkeringsdekningen på antall kvadratmeter bolig.

Les også: Skal utbygger bære kostnadene?

For næring og offentlige bygg, er dagens regler relativt finmasket avhengig av hva slags virksomhet som parkeringsnormen skal regulere. Det er ulike beregningsgrunnlag for forretning, kjøpesenter, restaurant, skole mv. Knyttet til disse reglene foreslås det ikke noen prinsipielle endringer, men generelle innstramninger.

Når det gjelder sykkelparkering, foreslås det en betydelig økning i de krav som stilles, både kvalitativt og kvantitativt. Kvalitative krav knyttes til overbygging for en andel plasser, avsetting av arealer til service og reparasjoner og ladepunkter for el-sykkel mv.

Les også: Småhusplanen stadfestes av departementet

Byrådet foreslår å dele byen inn i tre soner, som er avmerket på et eget kart i saken;

• sentrum med Fjordbyen, Grønland og Skøyen

• tett by med knutepunkter, stasjonsnære områder og utviklingsområder i ytre by

• åpen by (resten av byggesonen)

Midlertidig parkeringsnorm for bolig settes pr. 100 kvadratmeter til:

• i sentrum; minimum 0,3 og maksimum 0,6 parkeringsplasser

• i tett by; minimum 0,4 og maksimum 0,8 parkeringsplasser

• i åpen by; minimum 0,6 og maksimum 1,2 parkeringsplasserMidlertidig parkeringsnorm for næring og offentlige bygg settes til:

• i sentrum, ingen endring

• i tett by; maksimalt 60 % av gjeldende norm

• i åpen by; maksimalt 70 % av gjeldende norm

For sykkelparkering foreslås det 3 plasser pr. 100 kvadratmeter bolig/ studentboliger og 1,5 plasser pr 100 kvadratmeter for omsorgsboliger. I næring og offentlige formål foreslås å tredoble gjeldende norm.

Formålet med de midlertidige normene, er at de skal kunne brukes av Plan- og bygningsetaten i arbeidet med innsendte reguleringsplanforslag. De vil da danne grunnlag for å angi konkrete parkeringsplasstall i reguleringsbestemmelser. De midlertidige normene vil også også benyttes i byggesaker ved søknad om dispensasjon fra gjeldende vedtatte parkeringskrav.

De midlertidige normene kan imidlertid ikke påtvinge avvik fra gjeldende parkeringskrav. Byrådet opplyser i saken at kravene skal kun være veiledende og ikke juridisk bindende/forskrift.

Les også: Forslag til endringer i TEK17 kan gjøre nye boliger billigere

Byrådet omtaler i saken det forhold at forslaget ikke har vært sendt på høring. Dette begrunnes imidlertid med tidsmessige årsaker og det forhold at berørte parter vil bli hørt i konkrete saker der de midlertidige parkeringskravene foreslås benyttet.

Saken vil nå bli behandlet av bystyrets organer, ikke usannsynlig både byutviklingskomiteen og samferdsel- og miljøkomiteen, før saken kommer opp til vedtak i bystyret på nyåret.

Stian Berger Røsland er advokatfullmektig i Advokatfirma Selmer og er tilknyttet forretningsområdet Eiendom

Les også: – Slik kan planprosessene forbedres

Powered by Labrador CMS