MILJØSATSNING: Eiendomsbransjen var samlet hos Sweco for å diskutere hvordan man kan nå de ulike miljømålene med særlig fokus på transport, bygg, ressursutnyttelse, energiproduksjon og –distribusjon.

Slik skal Oslo bli Europas miljøhovedstad

- Som innkjøper må vi ta ansvar for å kreve fremtidens teknologi nå. Ellers vil fremtiden komme for sent.

Publisert Sist oppdatert

Oslo skal bli Europas miljøhovedstad. Klimagassutslippene skal reduseres med 50 prosent innen 2020 og 95 prosent innen 2030. Oslo kommunes nylig vedtatte klima- og energistrategi staker ut kursen for det grønne skiftet innenfor transport, bygg, ressursutnyttelse, energiproduksjon og -distribusjon. Dette var temaet under dagens Sweco-seminar. Der var sentrale aktører som Oslo kommune, Hafslund, Ruter og Zero samlet for å se fremover, dele innsikt og ta del i klimadebatten.

Les også: – Miljøsertifisering raskt spart inn

Øystein Ihler, fungerende direktør for Klimaetaten i Oslo kommune, innledet seminaret og understreket viktigheten av oppgradering av gamle bygg.

– Vi etterspør hva som går an å gjøre med eksisterende bygningsmasse, ikke kun miljøvennlige signalanlegg slik som Deichmanske og Munchmuseet, for her ligger det mye potensial, sier Ihler.

Spesielt stolt var han av hva Oslo kommune har fått til på Økern Sykehjem, et gammelt bygg fra slutten av 1960-tallet. Sykehjemmet har Oslos største solcelleanlegg på taket, noe som reduserer sykehjemmets energibehov med 68 prosent. Ihler er også opptatt av å få på plass en god avfallsstrategi i Oslo kommune, samt å utvikle energistasjoner.

Nullutslippsenergi– Energistasjoner er fyrtårn og en forutsetning for å fase ut fossilt drivstoff, derfor vilOslo kommune tilrettelegge for å etablere et markedsgrunnlag for å utvikle «bensinstasjoner» til «energistasjoner» for å tilby el, hydrogen og biodiesel til kjøretøy, sier Ihler.

Oslo kommune kjøper kjøretøy med nullutslipps- og fornybar energi, og all kollektivtransport i Oslo skal være fossilfri i 2020 (buss, taxi og båt).

– Første testbuss blir rute 74 fra Klingenberg kino til Mortensrud med ladestasjon, og det vil mest sannsynlig skje til påske, sier han.

Les også: Beliggenhet, beliggenhet – og miljø

Fossilfri 2020Ifølge Frode Hvattum, strategisjef i Ruter AS, har de to viktige mål og de vil bruke sin markedsmakt til å nå målene.

– Vi ønsker å ta trafikkveksten og ha kun fornybar energi i 2020, sier Hvattum. Ruter står for halvparten av kollektivtransporten i Norge.

Videre stilte han spørsmålet «hva vet vi om fremtiden», og mener at de sentrale drivere for morgendagens mobilitetsløsninger er urbanisering, digitalisering, individualisering og bærekraft.

Les også: – Høyere verdi på miljøbygg

– Folk flytter til byer og lever urbane liv, nye digitale teknologier preger både drift, utvikling og bruk av mobilitetstilbudet, folk fokuserer på seg selv og tar ansvaret for eget liv, og regionens attraktivitet med bærekraft og miljø må stå i fokus, oppsummer han de fire hovedpunktene med.

– Et fossilfritt Oslo vil gi mindre støy, mindre helseskader og lavere klimagassutslipp, det vil påvirke leverandørmarkedet og andre buss- og båtoperatører, skape markeder og arbeidsplasser, samt øke norsk kompetanse og konkurransekraft, forklarer Hvattum.

Dette skal Ruter få til ved mobilisering gjennom kommunikasjon, samarbeid med andre byer og nasjonal omstillinger.

Les også: Grønn milliardobligasjon fra Entra

Avslutningsvis siterer han Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter AS:

– Som innkjøper må vi ta ansvar for å kreve fremtidens teknologi nå, ellers vil fremtiden komme for sent.

Andre foredragsholdere var Finn Bjørn Ruyter, konsernsjef i Hafslund. Han snakket blant annet om hva det grønne skifte betydde for Hafslund, og deres mål om å fase ut fossile brensler fra fjernvarmeproduksjonen. De har tilnærmet klart dette målet, forklarte Ruyter. Marius Holm, daglig leder i Zero, holdt også et innlegg, samt Mats Hermansson fra Sweco i Sverige og Carl Erik Krefting, administrerende direktør i Søylen Eiendom.

Powered by Labrador CMS