REKORDMÅNED: Juni var en veldig god måned for Paleet, og så langt i juli har utviklingen fortsatt.Foto: Einar Aslaksen

Gråvær gir gulltider for kjøpesentrene

I juli og august vil vi handle for rundt 103 milliarder kroner (inkludert mva), anslår Hovedorganisasjonen Virke.

Publisert

Regnfulle sommermåneder kan bety godt nytt for kjøpesentre, og bidra til enda høyere omsetning.

– Året har vist seg å starte over all forventning. Gitt de dystre spådommene ved inngangen til 2016 la vi nøkterne prognoser, men ved utgangen av halvåret viser tallene en økning på over 5 prosent. Og juni isolert var en rekordmåned, sier Øystein Aurlien, senterleder på Paleet.

Til tross for oljebrems, anslår Virke at sommerhandelen får en vekst på 3 prosent i år.

Les også: Nye handlemønstre

– Så langt i juli har utviklingen fortsatt, med økning mot fjoråret. Årsaken til dette er sammensatt, da vi også har merket økt besøk av turister – både utenlandske og norske. Oslo er i ferd med å bli en destinasjon, sier Aurlien.

– Vi har også i disse månedene hatt en god økning på tosifret tall. Beliggenhet ved siden av en av de mest populære strendene i regionen gir oss ekstra trafikk i disse månedene, legger Elisabeth Selvik Hjelle, senterleder for Fornebu S til.

Gråvær sender folk til sentrumSenterlederen forklarer at Paleet er i en særstilling, med sin beliggenhet og konsept.

– Våre kunder besøker oss for inspirasjon i langt større grad enn for å «måtte handle», og omsetningen vår påvirkes av været på en litt annen måte enn kjøpesentrene. Ved regn trekkes folk til storsentrene utenfor Ring 3, mens gråvær gjør at folk i sommer-Oslo i større grad velger å reise inn til sentrum, sier han.

Les også: Vekst i shopping

For butikkene på Majorstuen har det også vært god aktivitet.

– Etter å ha snakket med noen butikker ligger det ganske likt med fjoråret. Vi ser en tydelig tendens de siste årene til mer besøk i juli måned, da mange har endret feiervanene, ogdeler opp ferien. Det er også mer besøk av både norske og utenlandske turister til Bogstadveien i juli måned, sier Johan Andreas Melander, daglig leder i Majorstuen og Bogstadveien Næringsforening.

Ferierer i Norge– Svak kronekurs gjør at flere velger å ta litt mer av ferien i hjemlandet, samtidig som det er gunstig for utenlandske turister. Det nyter både norske dagligvarebutikker og faghandel godt av, sier Johanne Kjuus, fagsjef for Handel i Hovedorganisasjonen Virke.

103 milliarder er fordelt på 97 milliarder i butikker, kiosker og bensinstasjoner, 3,75 milliarder i norske og utenlandske nettbutikker og 2,25 milliarder på dagsturer til utlandet. I tillegg venter vi at det blir solgt for 300 millioner på homeparties og annen handel utenom salgssted.

Les også: Thon vil ha flere butikker på svenskegrensen

Været en viktig faktorTradisjonelt sett har været mye å si for hvor mye og hva vi handler om sommeren. Kalde og våte dager gjør som regel at flere finner veien inn i kjøpesentrene og benytter seg av tilbudene der. Sol og varme derimot gjør at vi bruker kortere tid i butikken, men unner oss litt ekstra god mat og drikke.

– I fjor så vi også at mange brukte den kjølige sommeren til å pusse opp hjemme og på hytta. Byggevarehusene alene økte sin omsetning med over 11 prosent i sommermånedene i fjor, og vi så også en tosifret vekst for malingsbutikkene, sier Kjuus.

 

Powered by Labrador CMS