REKORDMÅNED: Juni var en veldig god måned for Paleet, og så langt i juli har utviklingen fortsatt.Foto: Einar Aslaksen
Gråvær gir gulltider for kjøpesentrene
I juli og august vil vi handle for rundt 103 milliarder kroner (inkludert mva), anslår Hovedorganisasjonen Virke.
Regnfulle sommermåneder kan bety godt nytt for kjøpesentre, og bidra til enda høyere omsetning.
– Året har vist seg å starte over all forventning. Gitt de dystre spådommene ved inngangen til 2016 la vi nøkterne prognoser, men ved utgangen av halvåret viser tallene en økning på over 5 prosent. Og juni isolert var en rekordmåned, sier Øystein Aurlien, senterleder på Paleet.
Til tross for oljebrems, anslår Virke at sommerhandelen får en vekst på 3 prosent i år.
Les også: Nye handlemønstre
– Så langt i juli har utviklingen fortsatt, med økning mot fjoråret. Årsaken til dette er sammensatt, da vi også har merket økt besøk av turister – både utenlandske og norske. Oslo er i ferd med å bli en destinasjon, sier Aurlien.
– Vi har også i disse månedene hatt en god økning på tosifret tall. Beliggenhet ved siden av en av de mest populære strendene i regionen gir oss ekstra trafikk i disse månedene, legger Elisabeth Selvik Hjelle, senterleder for Fornebu S til.
Gråvær sender folk til sentrumSenterlederen forklarer at Paleet er i en særstilling, med sin beliggenhet og konsept.
– Våre kunder besøker oss for inspirasjon i langt større grad enn for å «måtte handle», og omsetningen vår påvirkes av været på en litt annen måte enn kjøpesentrene. Ved regn trekkes folk til storsentrene utenfor Ring 3, mens gråvær gjør at folk i sommer-Oslo i større grad velger å reise inn til sentrum, sier han.
Les også: Vekst i shopping
For butikkene på Majorstuen har det også vært god aktivitet.
– Etter å ha snakket med noen butikker ligger det ganske likt med fjoråret. Vi ser en tydelig tendens de siste årene til mer besøk i juli måned, da mange har endret feiervanene, ogdeler opp ferien. Det er også mer besøk av både norske og utenlandske turister til Bogstadveien i juli måned, sier Johan Andreas Melander, daglig leder i Majorstuen og Bogstadveien Næringsforening.
Ferierer i Norge– Svak kronekurs gjør at flere velger å ta litt mer av ferien i hjemlandet, samtidig som det er gunstig for utenlandske turister. Det nyter både norske dagligvarebutikker og faghandel godt av, sier Johanne Kjuus, fagsjef for Handel i Hovedorganisasjonen Virke.
103 milliarder er fordelt på 97 milliarder i butikker, kiosker og bensinstasjoner, 3,75 milliarder i norske og utenlandske nettbutikker og 2,25 milliarder på dagsturer til utlandet. I tillegg venter vi at det blir solgt for 300 millioner på homeparties og annen handel utenom salgssted.
Les også: Thon vil ha flere butikker på svenskegrensen
Været en viktig faktorTradisjonelt sett har været mye å si for hvor mye og hva vi handler om sommeren. Kalde og våte dager gjør som regel at flere finner veien inn i kjøpesentrene og benytter seg av tilbudene der. Sol og varme derimot gjør at vi bruker kortere tid i butikken, men unner oss litt ekstra god mat og drikke.
– I fjor så vi også at mange brukte den kjølige sommeren til å pusse opp hjemme og på hytta. Byggevarehusene alene økte sin omsetning med over 11 prosent i sommermånedene i fjor, og vi så også en tosifret vekst for malingsbutikkene, sier Kjuus.