UT AV SENTRUM: Carl Erik Krefting tror forbrukerne vil trekkes til de bilbaserte kjøpesentrene, og mye kan derfor tyde på at områder utenfor sentrum vil bygges opp når det gjelder varehandel. (Foto: Even Schjenken)

– Flere vil gå konkurs

– Å ta hele Ring 1 i et «jafs» innen 2019, kan jeg si med trygghet at vil få store konsekvenser for handelen og bylivet.

Publisert Sist oppdatert

– Det skremmende er at bilfritt innen 2019 som et politisk vedtak – er uten noen form for konsekvensanalyse. For oss som næringsdrivende er dette kort fortalt skremmende, sier en tydelig opprørt Carl Erik Krefting, administrerende direktør i Søylen Eiendom, under vårseminaret til UNION Gruppen i forrige uke.

For selv om sentrum blir bilfritt, må det være tillatt for varelevering, håndverkere, utviklingskjøretøy og bevegelseshemmede, renovasjon og vedlikehold, taxi og beboere.

– Statsministeren må også få kjøre bil til kontoret sitt. Det vil si at de eneste som ikke får kjøre er privatpersoner som skal til byen for å handle, for det er ingen som lenger kjører gjennom Oslo sentrum. Man kjører kun til sentrum for å foreta gjøremål, stort sett handel, påpeker han.

Les også: MDG avviser at de ikke har noen plan Gatelivet forsvinner– I en handleundersøkelse fra november 2015, kommer 7 prosent av de handlende kun med bil. 2 prosent kommer i kombinasjon av bil og kollektivtransport. Totalt er det 9 prosent av de handlende i byen som kommer med bil. Av de som handler for mer enn 3 000 kr, er det mer enn 33 prosent som kommer med bil. Bilistene har de dyreste handleposene, i gjennomsnitt 2 400 kroner. Det er 1 180 kroner mer enn de som kommer kollektivt.

– Det vil si at totalt 12 prosent av handelen i Oslo sentrum kommer med bil, understreker Krefting.

I Kirkegata og Skippergata ble alle parkeringsplasser og oppstillingsplasser for  varebiler fjernet i 2012, for å lage sykkeltrase i begge retninger. Dette har hatt store konsekvenser for handelsstanden. Butikklokalene er nå enten tomme eller erstattet med kontor eller showroom.

Les også: – Rasering av handelen i Oslo

– Politikernes arbeid med et bilfritt sentrum har preget varehandelen særlig i området i og rundt Kirkegaten, hvor 26 butikker gikk konkurs i løpet av ett år. Kirkegaten var under kontinuerlig arbeid og fungerte som et handelsområde. Av disse 26 butikkene som gikk konkurs, er 24 fortsatt stengt. Lokalene benyttes i dag til kontor. Uten butikker forsvinner gatelivet, understreker han og legger til at dette ikke et engangstilfellet – det er tilsvarende i Thereses gate.

I Posthallen var det en også rekke små butikker og to spisesteder. Disse forsvant sammen med parkeringsplassene. Det er nisjebutikkene som rammes hardest ifølge Krefting, for kjedebutikkene har muligheten til å forflytte seg.

Krefting poengter likevel at handel ikke har forsvunnet, og illustrerer dette med et bilde av en gjeng narkomane.

– Det er en realitet at det blir handel i området – men prostitusjon fremfor handel.

– Dette fører til at voldsgraden stiger i området, legger han til.

Les også: – Å stenge sentrum totalt er uklokt

Arbeidsplasser vil forsvinne– Innenfor Ring 1 er det ca. 12 000 mennesker som arbeider i butikk, og 10-15 prosent av omsetningen vil forsvinne grunnet bilfritt sentrum, da innebærer dette at også 1 000-1 800 arbeidsplasser forsvinner, sier Krefting.

Miljøeffekten kan også diskuteres mener han, og sammenligner svevestøvet fra bilkjøring som utgjør 2 prosent, mot vedovner som utgjør 40 prosent.

– Dersom man ser på de områder som skal bli bilfritt i Oslo, er det ingen by i verden som har et så stort bilfritt område sammenligning med befolkningstall. Politiske tiltak i byer i Europa som har vedtatt bilfrie områder, er å vedta å bygge parkeringshus i randsonen av de bilfrie områdene. I Oslo har de ingen planer eller tanker om bygging av p-hus, sier han.

Les også: MDG: Opptatt av god dialog

Nesten konkurs– København kan benyttes som et eksempel. Ikke fordi store deler av byen er bilfritt, for det stemmer ikke, men varemagasinet Magasinet Nord hold på å gå konkurs da noen av gatene rundt ble bilfrie. Derfor fikk de bygge parkeringshus, og dette ble redningen for senteret, forklarer eiendomsinvestoren.

Disse negative sidene må vurderes grundig før igangsettelse av tiltak slik som bilfritt sentrum, mener Krefting.

– Det handler om rekkefølgen, det må tilrettelegges for at også bilister skal kunne handle i sentrum, det må tilrettelegges med parkering utenfor de bilfrie områdene. Dernest må dette gjøres skrittvis. Å ta hele Ring 1 i et «jafs» innen 2019, kan jeg si med trygghet at vil få store konsekvenser for handelen og bylivet – og det er svært uheldig både for byen som sådan og for arbeidsplassene, avslutter han.

Les også: Halvparten av P-plassene står ledig

 

Powered by Labrador CMS