Krangler om sykkelundersøkelse

En OHF-undersøkelse om sykkelbruk møter knallhard kritikk, men OHF avviser dårlig metodebruk.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Det var tirsdag at NE nyheter omtalte den seneste undersøkelsen Handleposen til Oslo Handelsstands Forening og interesseforeningen Byfolk. De spurte 1020 personer innenfor Ring 1 om forbrukervaner og hva forbrukerne mener om et bilfritt sentrum. Tallene viste at folk som bare brukte T-banen står for 21,8 prosent av totalomsetningen i sentrumsbutikkene. Reisende med trikk har en andel av omsetningen på 19,4 prosent, busspassasjerer 17,7 prosent, bilister 12,3 prosent, mens gående har 8,5 prosent av omsetningen. Aller nederst kom syklistene, som la igjen 0,3 prosent av den totale omsetningen.

Les også: Christian Ringnes: – Bilfritt sentrum en storartet kongstanke

 

Nå reagerer sykkelentusiastiske Twitter-brukere på undersøkelsen, som de mener er for dårlig. Det kritiserer at den ble gjennomført i løpet av bare en uke i november. Noen har også tolket det som at de bare spurte de med handlepose, noe som vil «utelukke så å si alle som sykler».

Utviklingssjef Lars Fredriksen stiller seg undrende til kritikken.

– Dette er bare useriøst. YouGov har hatt flere folk som har spurt folk som oppholder seg i sentrum om hvordan de tok seg til byen og hva de har handlet, sier Fredriksen.

Per Ståle Ekrol i Yougov forklarer metodikken.

– Universet i undersøkelsen er de som har gått med handleposer innenfor Ring 1. Det er folk som har vært på Aker Brygge, Karl Johans gate, Jernbanetorget, Torggata og så videre sier Ekrol.

Fem fra Yougov tok kontakt med de som åpenbart hadde handlet.

– Det ble spurt om hvordan de kom seg til byen og hvor mye de hadde handlet for eller skulle handle for. Da kunne vi konkludere med betydningen de ulike transportmidlene har for verdien av handelen, sier Ekrol.

Han forteller at undersøkelsen ble gjort i november og tok en uke.

– Vi begynte klokken 11 og holdt på til mellom 17 og 18. Vi spurte mellom 180 og 200 hver dag spredt utover dagen. Vår forrige undersøkelse var i mai 2010. Da var det triveligere vær, så det kan nok forklare at andelen av handlede som brukte sykkel falt med 4-5 prosentpoeng fra 7-8 prosent i 2010, sier Ekrol.

Han mener det er naturlig at de syklende ikke står for store omsetningstall.

– Det er jo ikke så lett å få med seg så mange varer på sykkel.

Lars Fredriksen har merket seg kritikken angående tidspunktet for undersøkelsen, og avviser også den.

– Butikkene er jo åpne når det regner og om vinteren også, så det kan ikke brukes mot undersøkelsen.

Foto: Kjetil Ree. Lisens: CC-BY-SA-3.0

Powered by Labrador CMS