Må bidra til metro

Orkla møter tøffe rekkefølgekrav for sitt planlagte høyhus på Skøyen.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Orkla vil føre opp et høyhus på hele 21 etasjer i Drammensveien 149 (se illustrasjon) på Skøyen, en eiendom de kjøpte av Norwegian Property for drøyt to år siden for 695 millioner kroner. Merkevaregiganten håpet i 2013 på en innflytting for de Orkla-ansatte i løpet av 2016.

Det kan de bare glemme. Planene er omstridte på grunn av høyden, en kotehøyde på 81 meter er langt over det Plan- og bygningsetaten kunne tenke seg. Etaten sa høsten 2014 blankt nei til planforslaget.

Må suppleresNå foreligger kravene om rekkefølgebestemmelser ved oppføring av nybygget, etter at planforslaget høsten 2014 lå ute på høring. Plan- og bygningsetaten mener det er nødvendig at planforslaget for Drammensveien 149 suppleres med mer omfattende rekkefølgebestemmelser.

Det mener etaten må til for å sikre opparbeiding av nødvendige gater og byrom i tilknytning til prosjektet. I tillegg må Orklas nye hovedkontor sikre at prosjektet bidrar med sin forholdsmessige andel til gjennomføring av Fornebubanen på Skøyen, der ennå ingenting er avgjort. Ifølge Plan- og bygningsetaten vil slike rekkefølgebestemmelser ha betydning for hele Skøyen.

Ny stasjonOrkla får ikke tillatelse til å sette i gang med et nybygg før en ny stasjon med oppganger for Fornebubanen på Skøyen er sikret opparbeidet. Kravene fra Plan- og bygningsetaten er for øvrig at før det kan gis midlertidig brukstillatelse for byggetiltak innenfor reguleringsplanen, skal parken rundt Sofienlund mellom Askekroken, Nedre Skøyen vei og Drammensveien være parkmessig opparbeidet.

Orkla får heller ikke sette i gang byggetiltak innenfor reguleringsplanen før det er opparbeidet eller sikret opparbeidet kryss på Drammensveien mellom Gustav Vigelands vei på Thune og kryss ved Hoffselva/Nedre Skøyen vei ved Skøyen stasjon.

I tillegg må det sikres kryss i Askekroken nord og øst for planområdet og Nedre Skøyen vei vest for planområdet/Sofienlund, samt i tilknytning til undergangen under jernbanen fra Drammensveien til Karenslyst allé

Kvalitetsmessig opprustingPlan- og bygningsetaten skriver at en mer omfattende byutvikling med høyere tomteutnyttelse og med krav til flerfunksjonell arealbruk og bymessig utforming og karakter, også krever «utbygging og kvalitetsmessig opprusting av offentlig rom-strukturen i området; torg, parker, bygater og blågrønne strukturer».

En slik utbygging må ifølge etaten også ha som mål at Skøyen-området utvikles som et mangfoldig byområde med en større andel boliger enn i dag.

Powered by Labrador CMS