Den sikre butikkdød

En fersk opptelling viser at det står hele 29 tomme butikklokaler i Kvadraturen. Fellesnevneren er mangel på gateparkering.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Det er lovet en revitalisering av Kvadraturen. Men parkeringsplasser er fjernet i flere av gatene, til tross fra advarsler fra flere hold. Og advarslene var berettiget.

Byfolk, en interesseforening for gårdeiere med eiendommer i Oslo sentrum, har nylig talt opp ledige lokaler i Kvadraturen. De har altså kommet frem til 29 fraflyttede lokaler. Konklusjonen er entydig:

Null hullAkersgata, Øvre Vollgate, Nedre Vollgate, Øvre Slottsgate og Nedre Slottsgate har ingen fraflyttede lokaler. I disse gatene er det blandet trafikk, og gatene har gateparkering, det vil si: Øvre og Nedre Slottsgate er i praksis gågater mellom Grensen og Prinsens gate. Men dette er blant de beste handlestrøkene i Oslo sentrum

I både Kongens gate og Dronningens gate er ifølge Byfolk det tre fraflyttede butikklokaler, men ingen har flyttet lokaler der det er gateparkering. Rådhusgata og Kirkegata har sykkeltrasé, men ingen gateparkering. Her har respektive fire og seks butikkeiere valgt å gi opp virksomheten.

Verst i SkippergataI Skippergata har syv butikkeiere lagt ned. Også denne gaten har sykkeltrasé, men kommunen har fjernet gateparkeringen på den ene siden. I hjørnet av Prinsens gate og Skippergata står nå fire lokaler tomme, mens to lokaler er fraflyttet mellom sykkelgatene og Kirkegata og Skippergata. Derimot har ingen flyttet fra lokaler med beliggenhet utenfor sykkelprosjektet.

– Ledigheten bekrefter at sykkelveier som går tvers gjennom et butikkområde, utarmer butikkenes økonomiske bærekraft. Når kommunen ikke tilrettelegger for stans, opphold og bruk for trafikantgrupper, står man igjen med gater som fremstår som transportetapper. Det vil si at slike gater har trafikk gjennom og forbi, men uten stans og muligheter for handel, sier Glenn Eikbråten i foreningen Byfolk til NE nyheter.

Han mener slike trafikale bybilder ikke gir «penger i kassa» for butikkene. Dermed er omsetningsnedgangen et faktum. – Det mest skremmende og betegnende med opptellingen, er at i krysset mellom sykkelgaten Skippergata og Prinsens gate er alle hjørnelokalene fraflyttet og ligger øde, sier Eikbråten.

Direkte tilknytningFraflyttingen har i hovedsak direkte tilknytning til sykkelveiene i Kirkegata og Skippergata, samt i Prinsens gate mellom disse sykkelveiene. Bare langs disse strekningene finner vi 23 av 29 ledige butikklokaler i Kvadraturen.

– Byfolk har også fått utført en omsetningsanalyse av butikker i Kirkegata. Her fremkommer det at byggingen av sykkelveiene ga umiddelbar omsetningsnedgang for de berørte butikkene. Kun få uker etter byggingen av sykkelveiene, ønsket alle leietakere i området å komme ut av leiekontraktene. Det hele har krystallisert seg ved at butikkene startet opphørssalg. Vi opplevde konkurser, og fraflyttingen ble et faktum, konstaterer Eikbråten.

Han mener det er ingen andre forhold enn selve byggingen av sykkelveiene som kan forklare den plutselige omsetningsnedgangen. Alle andre markedsfaktorer har ifølge Eikbråten vært konstante.

Bydød– Kommunens politikk med «Ny giv i Kvadraturen» er i stedet blitt «Bydød i Kvadraturen». I ettertid er det hele blitt forsterket med statens utplassering av “betonggriser”, som forsterker barriereeffekten og forslummingen av området.

Eikbråten synes det verste her er at begge tiltakene er å anse som ulovlige. Dette gjelder både kommunens sykkelveier og statens «betonggriser», som er satt utenfor departementene i kjølvannet av 22. juli.

– Slike tiltak er søknadspliktige etter Plan- og bygningsloven. Verken kommunen eller staten har søkt om tiltakene eller sendt ut tilstrekkelig nabovarsel til berørte gårdeiere og næringsliv. Kommunen tror at tilrettelegging for sykkelveier fører til økt byliv. De fraflyttede lokalene viser bylivets sanne ansikt. Kvadraturen opplever nå en stille bydød, sier en oppgitt Eikbråten.

Foto: Mahlum

Powered by Labrador CMS