Eierne av Fisketorget har fått innvilget søknaden om bruksendring.

Kuvendig på Fisketorget

Fisketorget i Oslo, som er beskyldt for å være en restaurant med fiskedisk, har nå fått Plan- og bygningsetatens tillatelse til å drive videre med servering.

Publisert Sist oppdatert

Estate Nyheter har i flere artikler omtalt eiendommen som skulle bli hele hovedstadens fisketorg, men som i stedet er blitt beskyldt for å være en restaurant med fiskedisk.

Nå ser det imidlertid ut til at fiskestanken er i ferd med å lette på Rådhusbrygge 4 – en adresse rett ved Aker Brygge hvor man i utgangspunktet ikke skulle tro det var mulig å bygge noe som helst.

Mens Plan- og bygningsetaten (PBE) i september 2017 påla eierne å endre løsningen for Fisketorget, slik at det ble mer fiskesalg og langt mindre servering, har den samme etaten nå innvilget søknaden om bruksendring.

– Fisketorget er et torg eller en markedshall for salg av fisk og andre råvarer fra havet. Det søkes om bruksendring for å utvide aktiviteten i tillegg til salg av fisk og andre råvarer fra havet, til også å omfatte bevertning og sted for sesongbetonte arrangementer og informasjon om norsk fiskenæring og produkter, er PBEs beskrivelse av søknaden.

Plantegningen som var vedlagt søknaden, viser en fordeling av areal i 1.etasje der salg/informasjon har 148 kvm, bevertning 77 kvm og det resterende fellesarealet 54 kvm. I søknaden opplyses det at dette er en typisk fordeling gjennom året, der arealene justeres i henhold til sesong.

– Plan- og bygningsetaten finner at salg av råvarer sammen med arrangementer og informasjon om fisk og fiskenæringen er den dominerende virksomheten i Fisketorget. Tiltaket er i henhold til reguleringsplanen. Plasseringen av fiskesalget som er i den største delen av bygget som vender mot byen og Rådhusplassen, gjør også at dette blir virksomheten publikum møter først, heter det i avgjørelsen.

I søknaden om bruksendring skrev Dark Arkitekter at det i sommermånedene er «adskillig mindre salg av fersk fisk og sjømat for å ta med seg».

– Samtidig er det betydelig økt innslag av turister. De har ikke behov for å kjøpe varer for å ha med hjem – deres behov og ønsker å smake og nyte fersk sjømat der og da. Deres etterspørsel nødvendiggjør et annet oppsett av servering i sommermånedene. Ved arrangementer og kampanjer for å fremme norsk fisk og sjømat som holdes gjennom hele året, vil bruken av lokalet bli tilpasset etter arrangementets behov, skrev arkitektselskapet i søknaden.

Powered by Labrador CMS