Ann Kristin Aure, senioranalytiker i UNION Gruppen.

– Ingen grunn til å skjære all handel over én kam

Ann Kristin Aure, senioranalytiker i UNION Gruppen mener at handelssegmentet ikke er like mørkt som man får inntrykk av.

Publisert Sist oppdatert

– 2018 har vært et krevende år for butikkhandelen, og større kjeder som Tilbords, Enklere Liv og Habitat har gått konkurs. Netthandel tar en stadig større andel av varehandelsomsetningen, og det er liten tvil om at dette har påvirket handelssegmentet. Heldigvis er det ikke så mørkt som man kan få inntrykk av. Selv om vanlig butikkhandel aggregert sett gjør det dårligere, er historien en helt annen for luksushandel, «dollar stores» og outlet-sentre, skriver Ann Kristin Aure, senioranalytiker i UNION Gruppen, i deres blogg.

Ifølge en ny undersøkelse fra Bring, handler hver tredje nordmann fysiske varer på nett flere ganger i måneden. Antallet har nesten doblet seg de siste fem årene. Aure påpeker at kjøpesentrene merker konkurransen fra netthandel, og omsetningsveksten for landets 60 største kjøpesentre har ikke vært lavere på 20 år.

– Kjøpesenteromsetningen, som utgjør omtrent en tredjedel av den totale varehandelsomsetningen, hadde i fjor en nominell vekst på 1,3 prosent. Det tilsvarer en realnedgang på 0,6 prosent. Gjennomsnittlig årlig vekst de tre foregående årene har vært 4,0 prosent, sier hun.

Aure tror en medvirkende årsak kan være den lave lønnsveksten de siste par årene.

– I 2018 er reallønnsveksten ventet å være nær null, men fra neste år er veksten ventet å ta seg opp, sier hun.

Outlet i sterk vekst

Senioranalytikeren fremhever at i motsetning til de tradisjonelle kjøpesentrene, opplever outlet-sentre sterk vekst.

– Fra 2013 til 2017 har omsetningen i europeiske outlet-sentre økt med 51 prosent, tilsvarende en vekst på 7,8 prosent årlig. Det er ti ganger høyere enn for tradisjonell handelsomsetning som hadde en årlig vekst på 0,8 prosent i samme periode, sier hun.

Norge har den høyeste kjøpesentertettheten i Europa, derimot er svært beskjedne på listen for outlet-sentre.

– I dag finnes det mer enn 3,7 millioner kvadratmeter outlet-sentre fordelt på 27 europeiske land, og Italia har høyest tetthet per innbygger med 84 innbyggere per kvadratmeter outlet-areal. I Norge er tilsvarende tall 212, sier hun, og fortsetter: – Mens omsetningen fra butikkhandel har økt med 15 prosent de siste fem årene, har såkalte «dollar stores», butikker med bredt vareutvalg, økt omsetningen med dobbelt så mye.

Suksessoppskriften

Svenske Rusta Retail har ekspandert kraftig siden de etablerte seg i Norge i 2014, og har økt omsetningen med 36,5 prosent det siste året. Aure trekker frem Europris, Jula og Clas Ohlson, som eksempler på konkurrenter som også har hatt en god omsetningsvekst og som åpner butikker i et høyt tempo. Hun tror suksessoppskriften er lave priser og et stort utvalg av ulike typer varer samlet i en og samme butikk. Likevel understreker hun at ikke alle handler på salg og i billigbutikker, noe motehusene rundt Egertorget nyter godt av.

– Promenaden Fashion District har satt Oslo på kartet for luksusshopping, og tiltrekker seg både kjøpesterke nordmenn og turister. Flere av butikkene her rapporterer om årlig omsetningsvekst på over 20 prosent. Dette er butikker som satser på høy kvalitet og en kjøpsopplevelse utenom det vanlige, sier hun.

Avslutningsvis konstaterer Aure at alle endringene i handelsbransjen bidrar til at mange investorer og banker er skeptiske til handelssegmentet.

– Selv om det er høyere risiko enn tidligere forbundet med å investere i handelseiendom, ser vi ingen grunn til å skjære all handel over én kam.

Powered by Labrador CMS