Pop up-arrangement i Karenslyst Allé.

Stor interesse for pop up-lokaler

Pop up skaper liv i tomme lokaler, men mange gårdeiere vegrer seg for å leie ut.

Publisert

– Vi har de siste årene erfart at etterspørselen etter gode pop up-lokaler har vært langt større enn tilbudet og slik er det fortsatt, sier Urd Eidsten, som leder pop up-avdelingen i Urban Jungle.

Eidsten opplever at interessen fra pop up-aktører er høy gjennom året, men at etterspørselen har en tendens til å følge de mest aktive handelssesongene.

– For å sikre seg de mest attraktive lokalene i julesesongen, så vi at flere aktører begynte å kontakte oss allerede før sommeren, sier Eidsten.

Et godt eksempel på en sesongbasert pop up er Norges første Julegenser-pop up på Byporten Shopping, som de akkurat har åpnet og som skal holde åpent ut året.

Mangel på lokaler

Espen Thøgersen, administrerende direktør i Urban Jungle, påpeker at den største utfordringen for pop up-markedet i Norge er fortsatt å få gårdeiere til å leie ut sine ledige lokaler på temporær basis. Selv om lokalene står tomme og de har respekterte aktører som ønsker å betale leie for dem.

– Dersom vi skal få til god destinasjonsutvikling, burde det være en samfunnsplikt å leie ut, samt aktivere tomme lokaler når det er mulig, sier Thøgersen, og fortsetter: – At eiendomsbesittere lar lokaler stå tomme med gråpapir eller folie i vinduene når de har konkrete tilbud på bordet fra spennende pop up-aktører, forstår jeg faktisk ikke.

Heldigvis begynner noen gårdeiere å få opp øynene for de verdiene som pop ups bringer lokalene.

– Da vi startet med pop ups i 2013 måtte vi be på våre knær for å få lov til å fasilitere pop ups for de store eiendomsbesitterne. Etter hvert som vi har fått lov til å jobbe med en del av de store besitterne og vise dem hva slags verdi en pop up kan skape for deres respektive handelsdestinasjoner, ser vi at flere av disse aktørene kommer tilbake til oss gang på gang når de trenger å fylle sine tomme lokaler, sier Thøgersen, og legger til at noen av aktørene har de samarbeidet med i over 4 år.

– Så langt vi vet, er vi fortsatt den eneste formidlingsplattformen i Norge med fokus på at pop ups skal være kommersielt attraktivt for alle parter. Det har vi så langt lykkes godt med, sier han.

Eidsten fremhever at de allikevel har observert at det har dukket opp noen frivillige initiativ for å fylle tomme lokaler med liv og aktivitet rundt om i Norge, men at Urban Jungles erfaring så langt viser at det bare er i de beste by- og handelssentrene at pop ups fungerer bra på kommersielt nivå.

Pop ups som byutviklingsverktøy

– Selv om vår pop up-plattform primært fokuserer på aktører med et kommersielt tilsnitt, bistår vi også gårdeiere, handelsforeninger og sentrumsorganisasjoner med å fylle tomme lokaler med spennende innhold for å skape liv og aktivitet i ellers tomme lokaler. Her handler det mer om å aktivisere enn å få inn penger, sier Thøgersen.

Powered by Labrador CMS