Ifølge Piotr Kolacz i CBRE kan Calibrate også brukes av kommuner i byplanleggingen.

Slik skal digitale fotavtrykk optimalisere eiendom

Gjennom løsningen Calibrate tilbyr CBRE sporingsdata, som gir et beslutningsgrunnlag for hvem eiere av handelseiendommer skal leie ut til.

Publisert

For ett år siden lanserte CBRE produktet Calibrate i London, og nå har turen kommet til Norge. Calibrate bruker proprietær teknologi for å analysere de digitale fotavtrykkene til over 100 millioner mobiltelefonbrukere i EU. Systemet er GDPR-godkjent (General Data Protection Regulation) i Norge og i Europa.

– Med dette systemet kan både kommuner, reiseliv, butikkjeder, utleiere og gårdeiere ta sine beslutninger basert på fakta, som underbygges av massive datamengder, sier Piotr Kolacz i CBRE.

Selskapet samler i praksis data fra over 200.000 apper på verdensbasis, og kan ut fra dette produsere data brutt ned på hvor brukerne beveger seg. Basert på hvor mobiltelefonen befinner seg flest timer på om natten og dagen, kan systemet med rimelig stor sikkerhet fastslå hvor den enkelte bor og jobber.

Disse opplysningene i kombinasjon med demografisk data, vil være nyttig informasjon for eiere av handelseiendommer for å optimalisere målgruppe, konsept og sammensetning av leietakere.

– Systemet forteller hvilke målgrupper som beveger seg hvor, samt hvor lenge de er i området. Dette er et viktig beslutningsgrunnlag for blant andre eiere av kjøpesentre. I tillegg er dette vesentlig informasjon for handelsområder, sier Kolacz, og fortsetter:

«Vi kan også monitorere hvor internasjonale og nasjonale turistene kommer fra. Vi kan eksempelvis fortelle deg at 30 prosent av personene i en spesifikk gate er turister. Vi kan til og med fortelle deg eksakt hvor disse folkene kommer fra.»

Calibrate kan også brukes av kommuner i byplanleggingen. Eksempelvis kan det hentes ut data som viser bevegelsesmønsteret på Karl Johan.

– Forskjellen på dagens sensorer som måler «footfall» er åpenbar. En person som går frem og tilbake i samme område og trigger en vanlig sensor flere ganger, blir bare telt én gang pr. dag i Calibrate. Det interessante blir å se at antallet unike besøkende muligens er det samme som året før, men de er mer målrettet og gjennomfører selve handelen på nett, sier Kolacz.

Powered by Labrador CMS