Estate Nyheter

NYHETER – NORGE

Sporveien AS ønsker et bygg på 15 etasjer over Brynseng stasjon. (Illustrasjon: Pir II Oslo)

I toppen av dette bygget planlegges 30 leiligheter

Det planlagte torgbygget på Brynseng stasjon skal romme både forretninger, bevertning, kontorer og boliger.

Tore Årdal

mandag 6. august 2018 4:00 (Oppdatert 7. august 2018 6:22)



FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail

Estate Nyheter omtalte i fjor sommer planene for Brynseng T-banestasjon i Oslo. Nå har COWI AS sendt inn komplett planmateriale for prosjektet til Plan- og bygningsetaten (PBE) på vegne av Sporveien AS.

Der foreslås det at torgbygget over T-banestasjonen får et bruksareal på 12.550 kvadratmeter. Kontor utgjør hovedtyngden med et areal på 6.650 kvadratmeter, mens estimert areal for utadrettet virksomhet er på 2.550 kvadratmeter.

I tillegg kommer et bruksareal for boliger på 3.350 kvadratmeter. Det tilsvarer 30 leiligheter.

Fordeling av leiligheter følger Oslo kommunes leilighetsnorm for indre by. Det sikres felles uteoppholdsareal for boligene på takterrasse i 15. etasje. Leilighetene ligger fra 10.etasje og oppover, og får gode lys og utsiktsforhold. Høyden skjermer boligene mot luftforurensning.

Det er sikret et privat uterom over sporområdet på sydsiden av bygget, og adkomst til boligene skal være inn fra dette uterommet.

– I Torgbyggets nederste etasje sikres en stor grad av åpenhet og flere innganger for å bidra til byliv og aktivitet mot Brynseng Torg, stasjon og Østensjøveien. Her legges det til rette for forretninger og bevertning. I de øvrige etasjene legges det til rette for kontorer, men også med mulighet for forretninger og bevertning. Dette muliggjør forretninger og bevertning i de nederste etasjene i Torgbygget. I de øverste etasjene kan det etableres boliger med gode lysforhold og utsyn, skriver COWI i planforslaget.

Under torget planlegges en toetasjes kjeller med bilparkering og sykkelparkering samt tekniske rom, støttefunksjoner og boder. I underetasjene mot Brynsengfaret etableres areal for varemottak, renovasjon og tekniske rom.

Bakgrunnen for prosjektet er at det foreligger behov for oppgradering av Østensjøbanen mellom Etterstad og Hellerud. Mellom Brynseng og Hellerud går banen i en gammel trikketrasé. Kurvaturen på den gamle linjen gjør at T-banen må gå sakte mellom de to stasjonene. Det er derfor behov for hastighetsøkende tiltak mellom Brynseng og Hellerud.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Siste nyheter Estate Norge

Vil bygge boliger ved skytebane

Utvikling / mandag 22. oktober 2018

Endret varehandel dobler lagerkapasiteten til Swixsenteret

Utvikling / mandag 22. oktober 2018

Store utbyggingsmuligheter ved T-banestasjon (+)

Utvikling, Pluss / mandag 22. oktober 2018

Vil ha 61,5 mill. for tomt på havna (+)

Transaksjoner, Pluss / mandag 22. oktober 2018

Ukens tips: Håndtering av skatte- og avgiftsfunn i transaksjoner

Juss / mandag 22. oktober 2018

Forventer lavere transaksjonsvolum i år enn i fjor

Nyheter / fredag 19. oktober 2018

Mest leste nyheter Estate Norge
Feil kryss i egenerklæringsskjema kostet dyrtFeil kryss i egenerklæringsskjema kostet dyrt 18. oktober 2018
Solgt for 1,2 milliarderSolgt for 1,2 milliarder 18. oktober 2018
Byutviklingsgigant til OsloByutviklingsgigant til Oslo 19. oktober 2018

Siste nytt fra Estate Vest-Norge

Stor utbygging av eksklusive boliger i Fana

Nyheter / mandag 22. oktober 2018

Utbyggeren av Slåtten terrasse mener dette er «blant boligprosjektet i Bergen med noen av de fineste kvalitetene». Men det er ikke det eneste prosjektet i høy prisklasse som er lansert i Fana.

Universitetet selger to leiegårder

Nyheter / torsdag 18. oktober 2018

Lokalene er blitt bruk til kontor og undervisning, men Eiendomsmegler Vest har også interessenter som vil gjøre om til boliger.

Klokkertro på Nesttun

Nyheter / onsdag 17. oktober 2018

Zurhaar & Rubb AS eier nær 80 prosent av næringseiendommene på Nesttun.

Siste nytt fra Naringseiendom.no

Ny møteplass

Nyheter / mandag 22. oktober 2018

Bonum åpner nytt næringskonsept i Henrik Ibsensgate.

Kronikk: Et sentrum på godt, og litt vondt

Nyheter / fredag 19. oktober 2018

Oslo er den siste byen i Norge uten en sentrumsorganisering, og den eneste av de nordiske storbyene. Samtidig er det den mest energiske, spennende, levende og offensive byen i hele Nord-Europa. Betyr det at vi ikke trenger et sterkt, organisert og koordinert sentrum?

Kunsten å menneskeliggjøre retail – igjen

Nyheter / torsdag 18. oktober 2018

Den gode, gamle «kjøpmannen på hjørnet» som kjente navnet ditt og preferansene dine er i ferd med å bli effektivisert bort. Det samme er skredderen som kjenner målene dine, og hvordan dress du kjøpte i fjor.