Estate Nyheter

NYHETER – NORGE

Sporveien AS ønsker et bygg på 15 etasjer over Brynseng stasjon. (Illustrasjon: Pir II Oslo)

I toppen av dette bygget planlegges 30 leiligheter

Det planlagte torgbygget på Brynseng stasjon skal romme både forretninger, bevertning, kontorer og boliger.

Tore Årdal

mandag 6. august 2018 4:00 (Oppdatert 7. august 2018 6:22)



FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail

Estate Nyheter omtalte i fjor sommer planene for Brynseng T-banestasjon i Oslo. Nå har COWI AS sendt inn komplett planmateriale for prosjektet til Plan- og bygningsetaten (PBE) på vegne av Sporveien AS.

Der foreslås det at torgbygget over T-banestasjonen får et bruksareal på 12.550 kvadratmeter. Kontor utgjør hovedtyngden med et areal på 6.650 kvadratmeter, mens estimert areal for utadrettet virksomhet er på 2.550 kvadratmeter.

I tillegg kommer et bruksareal for boliger på 3.350 kvadratmeter. Det tilsvarer 30 leiligheter.

Fordeling av leiligheter følger Oslo kommunes leilighetsnorm for indre by. Det sikres felles uteoppholdsareal for boligene på takterrasse i 15. etasje. Leilighetene ligger fra 10.etasje og oppover, og får gode lys og utsiktsforhold. Høyden skjermer boligene mot luftforurensning.

Det er sikret et privat uterom over sporområdet på sydsiden av bygget, og adkomst til boligene skal være inn fra dette uterommet.

– I Torgbyggets nederste etasje sikres en stor grad av åpenhet og flere innganger for å bidra til byliv og aktivitet mot Brynseng Torg, stasjon og Østensjøveien. Her legges det til rette for forretninger og bevertning. I de øvrige etasjene legges det til rette for kontorer, men også med mulighet for forretninger og bevertning. Dette muliggjør forretninger og bevertning i de nederste etasjene i Torgbygget. I de øverste etasjene kan det etableres boliger med gode lysforhold og utsyn, skriver COWI i planforslaget.

Under torget planlegges en toetasjes kjeller med bilparkering og sykkelparkering samt tekniske rom, støttefunksjoner og boder. I underetasjene mot Brynsengfaret etableres areal for varemottak, renovasjon og tekniske rom.

Bakgrunnen for prosjektet er at det foreligger behov for oppgradering av Østensjøbanen mellom Etterstad og Hellerud. Mellom Brynseng og Hellerud går banen i en gammel trikketrasé. Kurvaturen på den gamle linjen gjør at T-banen må gå sakte mellom de to stasjonene. Det er derfor behov for hastighetsøkende tiltak mellom Brynseng og Hellerud.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Siste nyheter Estate Norge

Kjøpte verdiløs eiendom, men fikk ikke heve kjøpet

Nyheter / fredag 17. august 2018

Vil bygge 90 boliger ved knutepunkt

Nyheter / fredag 17. august 2018

Vil ha 42 mill. for næringsbygg (+)

Pluss / fredag 17. august 2018

Dropper hotell – går for boligprosjekt (+)

Pluss / fredag 17. august 2018

Utvikler storhotell

Nyheter / torsdag 16. august 2018

Bønder i byen

Nyheter / torsdag 16. august 2018

Siste nytt fra Naringseiendom.no

Innovasjonsmiljø i verdensklasse

Nyheter / fredag 17. august 2018

I høst åpner Epicenter i Oslo, i Pilestredet 33.

Dette blir Trondheims største hotell

Nyheter / torsdag 16. august 2018

Scandic Hotels åpner det som vil bli det største konferansehotellet utenom Oslo-området.

Åpent Bakeri åpner på Tjuvholmen   

Nyheter / onsdag 15. august 2018

Selvaag Eiendom har signert leiekontrakt med Åpent Bakeri, som åpner i løpet av vinteren i Tjuvholmen allé 15.

Hotellfølelsens inntog

Nyheter / tirsdag 14. august 2018

Enten det er på kontoret, hos en klinikk eller serviceleverandør stiller vi stadig høyere forventinger til interiøret.

Fleksibel arbeidsdag

Nyheter / mandag 13. august 2018

Bør vi jobbe hjemme eller på kontoret?

Frihet under ansvar

Nyheter / søndag 12. august 2018

Vi lever i en verden der endringer skjer vanvittig raskt, og bedrifter er helt avhengig av å fornye seg for å overleve. For at et selskap skal lykkes med dette, må de ha evne til å legge til rette for kreative prosesser, som vil si å skape nye og nyttige resultater.