Situasjonen for håndverkere er allerede blitt vanskeligere i Oslo sentrum. (Illustrasjon: Plan- og bygningsetaten)

– Må være mulig for håndverkere å parkere

Oslo Håndverks- og Industriforening mener helse, miljø og sikkerhet for håndverkeren ikke må reduseres i arbeidet for en bedre helse for andre.

Publisert

Nylig ble planforslaget «Områderegulering for gater og byrom i sentrum – Bilfritt byliv» lagt ut til offentlig ettersyn. Der foreslår Plan- og bygningsetaten (PBE) å omregulere store deler av gatenettet, plasser, parker og torg innenfor Ring 1 i Oslo sentrum. Målet med planen er mer byliv og bedre forhold for fotgjengere og syklister.

Av forslaget fremgår det at gateparkering for privatbiler reguleres bort.

Oslo Håndverks- og Industriforening (OHIF) synes ikke håndverkere er tilstrekkelig hensyntatt i planen. I en høringsuttalelse skriver foreningen at det «må være mulig å parkere biler i håndverkstjeneste i nærhet til oppdragssted».

– Mye og tungt verktøy og materiell gjør det problematisk og tidkrevende å forflytte utstyr. Helse, miljø og sikkerhet for håndverkeren må ikke reduseres i arbeidet for en bedre helse for andre, skriver OHIF til PBE, og minner om at «våre håndverkermedlemmer utfører svært viktige jobber for alle som bor og jobber i sentrum».

Foreningen viser til SWECO-rapporten om trafikale konsekvenser, som bekrefter håndverkernes opplevelse av parkering i sentrum: «I 2017 har det blitt fjernet mye gateparkering i sentrum, og det har gjort at situasjonen for tjenesteleverandører og håndverkere med behov for parkering nær oppdragssted ble vanskeligere.»

– Summen av alle tiltakene; fjerning av parkeringsplasser på gateplan (flere håndverkerbiler går ikke inn i p-hus), endring av kjøremønster og økte bomavgifter, utgjør en ikke ubetydelig belastning for våre medlemmer, som utfører oppdrag innenfor Ring 1, heter det i uttalelsen.

Medlemmer av OHIF opplever økte utfordringer med å komme frem til næringsparkeringene og oppdragsstedene, finne p-plasser generelt samtidig som det blir økt kjørelengde i sentrum. På korte oppdrag, for eksempel befaringer eller levering av varer, velger noen å ta med en ekstra person som tar ansvar for bilen («kjører rundt og leter etter p-plass, står på tomgang eller står feilparkert med sjåfør»).

– Våre medlemmer skal ikke måtte velge mellom å bryte HMS-krav, vei- og trafikkbestemmelser, miljøhensyn eller egen helse for å gjøre jobber i sentrum, understreker foreningen i høringsuttalelsen.

OHIF har tidligere foreslått til bymiljøetaten og politikere at det opprettes et håndverkskort eller en næringslisens, som gir seriøse håndverkere adgang til blant annet næringsparkeringene og kjøremønsteret for buss og taxi i Oslo sentrum. Foreningen mener dette kortet bør selges til en fornuftig pris til håndverkere som oppfyller visse kriterier – blant annet at frister er overholdt i forhold til årsregnskap samt av skatt og merverdiavgift).

Powered by Labrador CMS