7. juni hold Akershus Eiendom sitt årlige retailseminar på Grand Hotel. Ragnar Eggen og Remi N. Olsen ga blant annet en markedsrapport på retailmakedet i Oslo.

Gårdeierne må tilpasse seg

Retailmarkedet er fortsatt inne i en tøff periode, for å overleve må teknologi, innovasjon, underholdning og opplevelser stå i fokus.

Publisert

Under Akershus Eiendoms årlige retailseminar innledet administrerende direktør Petter Nylend med at retailmarkedet har vært inne i en tøff periode, med flere konkurser.

– Retailmarkedet er fortsatt tøft, og konsumentene har endret seg. Vi har fått barn som er født på 2000-tallet, en helt ny generasjon, de tenker annerledes, det er teknologi, underholdning og opplevelser som står i sentrum. Disse trendene gir en helt ny ramme for de som skal drive retail fremover, understreker han.

I markedsrapporten har Akershus Eiendom fokusert på high street retail, som ifølge dem er den delen av markedet der endringene kommer først.

– Vi har vært vitne til røde tall, mange konkurser, toppen av isfjellet var når Moods of Norway gikk konkurs, men vi ser også en god del tegn i markedet til en bedring. Teknologien tror vi blir veldig viktig og er en av de faktorene som gjør at vi står ovenfor en bedring i markedet, sier Remi N. Olsen, seniorrådgiver retail i Akershus Eiendom, og påpeker at de har sett en økt aktivitet, spesielt de siste ni månedene.

– Retailmarkedet ser vesentlig bedre ut nå enn for ett år siden. Vi har fått noen nye rekordleier i Karl Johan, selv om det ikke er bilde av hvordan hele markedet er i dag. Det er noen få steder i Karl Johans område som fortsatt klarer å strekke strikken og oppnå nye rekorder, men når vi ser på det store volumet så er det vesentlig lavere, sier Olsen.

Han fremhever at det er moteaktørene som presser leieprisene ned, og nye aktører som for eksempel Nille er med å presse prisene opp igjen. Dette resulterer i forholdvis stabile leiepriser i dette området.

Fire nøkkelfaktorer

– Teknologi, innovasjon, underholdning og ikke minst opplevelser er viktige nøkkelbegreper i tiden fremover. Konsumentene har endret seg og disse faktorene vil være avgjørende fremover for å lykkes i retail, understreker Olsen, som mener det er helt avgjørende at gårdeierne endrer seg.

– Når markedet har endret seg, særlig innen retail er det viktig at gårdeierne tilpasser seg. Den nye teknologien er viktig å få inn i byggene, samtidig som man også må tilpasse seg Millenniumsbarna. Dette er den nye store gruppen og de er en viktig kundegruppe – de tenker og oppfører seg annerledes, understreker han.

Sammenlignet med andre generasjoner er opplevelser viktigere for millennials enn å handle fysiske ting.

Olsen påpeker at dersom gårdeierne skal endre seg, må bankene gjør det samme.

–Til syvende og sist er det finansieringen av byggene som er med på å styre dette. Det vi også ser er at retailere i dag ønsker kortere og mer fleksible leiekontrakter – ikke de kjente og kjære tiårskontraktene som gårdeierne er så glad i. Dette er en utfordring med tanke på bankstrukturene i dag, sier han.

Retailrevolusjonen

– Først og fremst tror jeg det er viktig at gårdeierne nå er smarte og forstår den endringen som skjer. Vi hører at folk bruker begreper som retailrevolusjonen eller en apokalypse, vi tror det er avgjørende å være tilpasningsdyktig til den nye realiteten. Det er viktig å få øyne opp for underholdningsaktivitetene og konseptene, de kan faktisk utfordre lokasjoner i gatene og på kjøpesentrene og de driver trafikk i tillegg til at de tjener veldig gode penger. Pass på at infrastrukturen er god nok, se på Amazon og all den teknologien de har – dette krever mye strøm. Dette er viktig å tenke på fremover, sier han og avslutter: – Den fysiske butikken er og blir den viktigste – mennesker er sosiale vesener. E-commerce er en viktig plattform, det er en stor og effektiv distribusjonskanal, men den står for cirka 25–30 prosent, derfor må fokuset være på å bygge de beste butikkene fremover.

 

Powered by Labrador CMS