Estate Nyheter

NYHETER – NORGE

7. juni hold Akershus Eiendom sitt årlige retailseminar på Grand Hotel. Ragnar Eggen og Remi N. Olsen ga blant annet en markedsrapport på retailmakedet i Oslo.

Gårdeierne må tilpasse seg

Retailmarkedet er fortsatt inne i en tøff periode, for å overleve må teknologi, innovasjon, underholdning og opplevelser stå i fokus.

Silje Rønne

fredag 8. juni 2018 4:00 (Oppdatert 7. juni 2018 23:17)

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail

Under Akershus Eiendoms årlige retailseminar innledet administrerende direktør Petter Nylend med at retailmarkedet har vært inne i en tøff periode, med flere konkurser.

– Retailmarkedet er fortsatt tøft, og konsumentene har endret seg. Vi har fått barn som er født på 2000-tallet, en helt ny generasjon, de tenker annerledes, det er teknologi, underholdning og opplevelser som står i sentrum. Disse trendene gir en helt ny ramme for de som skal drive retail fremover, understreker han.

I markedsrapporten har Akershus Eiendom fokusert på high street retail, som ifølge dem er den delen av markedet der endringene kommer først.

– Vi har vært vitne til røde tall, mange konkurser, toppen av isfjellet var når Moods of Norway gikk konkurs, men vi ser også en god del tegn i markedet til en bedring. Teknologien tror vi blir veldig viktig og er en av de faktorene som gjør at vi står ovenfor en bedring i markedet, sier Remi N. Olsen, seniorrådgiver retail i Akershus Eiendom, og påpeker at de har sett en økt aktivitet, spesielt de siste ni månedene.

– Retailmarkedet ser vesentlig bedre ut nå enn for ett år siden. Vi har fått noen nye rekordleier i Karl Johan, selv om det ikke er bilde av hvordan hele markedet er i dag. Det er noen få steder i Karl Johans område som fortsatt klarer å strekke strikken og oppnå nye rekorder, men når vi ser på det store volumet så er det vesentlig lavere, sier Olsen.

Han fremhever at det er moteaktørene som presser leieprisene ned, og nye aktører som for eksempel Nille er med å presse prisene opp igjen. Dette resulterer i forholdvis stabile leiepriser i dette området.

Fire nøkkelfaktorer

– Teknologi, innovasjon, underholdning og ikke minst opplevelser er viktige nøkkelbegreper i tiden fremover. Konsumentene har endret seg og disse faktorene vil være avgjørende fremover for å lykkes i retail, understreker Olsen, som mener det er helt avgjørende at gårdeierne endrer seg.

– Når markedet har endret seg, særlig innen retail er det viktig at gårdeierne tilpasser seg. Den nye teknologien er viktig å få inn i byggene, samtidig som man også må tilpasse seg Millenniumsbarna. Dette er den nye store gruppen og de er en viktig kundegruppe – de tenker og oppfører seg annerledes, understreker han.

Sammenlignet med andre generasjoner er opplevelser viktigere for millennials enn å handle fysiske ting.

Olsen påpeker at dersom gårdeierne skal endre seg, må bankene gjør det samme.

–Til syvende og sist er det finansieringen av byggene som er med på å styre dette. Det vi også ser er at retailere i dag ønsker kortere og mer fleksible leiekontrakter – ikke de kjente og kjære tiårskontraktene som gårdeierne er så glad i. Dette er en utfordring med tanke på bankstrukturene i dag, sier han.

Retailrevolusjonen

– Først og fremst tror jeg det er viktig at gårdeierne nå er smarte og forstår den endringen som skjer. Vi hører at folk bruker begreper som retailrevolusjonen eller en apokalypse, vi tror det er avgjørende å være tilpasningsdyktig til den nye realiteten. Det er viktig å få øyne opp for underholdningsaktivitetene og konseptene, de kan faktisk utfordre lokasjoner i gatene og på kjøpesentrene og de driver trafikk i tillegg til at de tjener veldig gode penger. Pass på at infrastrukturen er god nok, se på Amazon og all den teknologien de har – dette krever mye strøm. Dette er viktig å tenke på fremover, sier han og avslutter: – Den fysiske butikken er og blir den viktigste – mennesker er sosiale vesener. E-commerce er en viktig plattform, det er en stor og effektiv distribusjonskanal, men den står for cirka 25–30 prosent, derfor må fokuset være på å bygge de beste butikkene fremover.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Siste nyheter Estate Norge

Entra kjøper tomter for 135 mill.

Nyheter / fredag 22. juni 2018

Vil fjerne populær gangbro i Bjørvika

Nyheter / fredag 22. juni 2018

Byrådet går for blokkbebyggelse på Smestad

Nyheter / fredag 22. juni 2018

– Staten bør ikke reservere arealer ukritisk (+)

Pluss / fredag 22. juni 2018

150 mill. på 4 timer i obligasjonsmarkedet (+)

Pluss / fredag 22. juni 2018

Vil ha eget boligdepartement

Nyheter / torsdag 21. juni 2018

Mest leste nyheter Estate Norge
Eiendomsbransjens mektigste: - SurrealistiskEiendomsbransjens mektigste: – Surrealistisk 19. juni 2018
Det brenner på dassDet brenner på dass 20. juni 2018
Eiendommer for 1,5 milliarderEiendommer for 1,5 milliarder 21. juni 2018

Siste nytt fra Naringseiendom.no

Wagamama til Oslolufthavn

Nyheter / torsdag 21. juni 2018

Den verdenskjente asiatiske restaurantkjeden Wagamama har åpnet sin første Norgesfilial på Oslo lufthavn.

På gateplan

Blogg / onsdag 20. juni 2018

Økt liv på gateplan i form av utadrettet virksomhet er i vinden. Ser vi til andre storbyer er dette overraskende sent.

Great Place to Work er kåret

Nyheter / mandag 18. juni 2018

De beste arbeidsplassene fokuserer på tillitt og samhold.

Kontorfellesskap blir mer vanlig

Nyheter / søndag 17. juni 2018

Det å leie seg inn i kontorfellesskap med andre bedrifter er ikke lenger bare vanlig i de store byene. Nå etableres det også et eget kontorfellesskap i Hokksund.

Først i Norge

Nyheter / torsdag 14. juni 2018

Radisson Blu Royal Hotel er Norges første hotell med Safehotels Premium Certification.

Hett arbeidsmarked

Nyheter / onsdag 13. juni 2018

Én av syv arbeidsgivere planlegger å oppbemanne.