Slik ble forslaget fra Oslo Havn KF og Bane Nor Eiendom presentert i 2012.

Oslos siste store indrefilet: Prøver å løse floken

Filipstad er ca. 3 ganger større enn Tjuvholmen, men de siste årene har ikke reguleringsarbeidet rikket seg 1 millimeter. Nå møtes partene hyppig i håp om at området kan bygges ut.

Publisert Sist oppdatert

I juli 2009 varslet Plan- og bygningsetaten (PBE) om oppstart av planarbeid for reguleringsplan for Filipstad-området. Hensikten med planarbeidet var å ivareta en helhetlig omforming av området til byutvikling med boliger, næring, trafikkformål og rekreasjon.

Oslo Havn KF og Bane Nor Eiendom er de største grunneierne på Filipstad. I 2012 fremmet de et forslag om å bygge en ny by med boliger for 5.000 personer i den gamle container-havnen.

Planen omfattet bygging av 470.000 kvadratmeter, hvorav 40 prosent er boliger. Byggene på Filipstad skulle bli 6-12 etasjer høye, med unntak av hotellet på Hjortnes som ble foreslått 33 etasjer høyt. Generelt skulle de høyeste byggene ligge ut mot E18.

I tillegg kommer kontorbygg, 25.000 kvadratmeter forretninger og servering, stor skole, 5 barnehager samt 94 mål parker, torg og åpne plasser.

For Oslo Havn KF og Bane Nor Eiendom ble det imidlertid full stopp i planene da Statens vegvesen foreslo å regulere E18 på Filipstad under lokk. Dette forslaget fikk støtte fra PBE, som mener at lokket er avgjørende for å få et godt bomiljø.

Oslo Havn KF og Bane Nor Eiendom ville ikke betale for dette lokket, som da ble kostnadsestimert til 2,2-2,5 milliarder kroner. Denne prisen er i dag nærmere 3 milliarder.

Byrådet har nå tatt initiativ til dialog om Filipstad igjen, og havnedirektør Ingvar M. Mathisen bekrefter overfor Estate Nyheter at det er hyppige møter.

– Mange er utålmodige, derfor er det bra at Byrådet har tatt dette initiativet, sier Mathisen.

– Er du optimistisk med tanke på den forestående prosessen?

– Fordelen for meg er at jeg er ny i jobben, og ikke tar med meg all historikken inn i forhandlingene – det er det mange andre i prosessen som har. Jeg håper vi finner en løsning som alle parter blir fornøyd med, svarer han diplomatisk.

Hovedutfordringen er imidlertid den samme; finansieringen av lokket over E18.

– Det er klart at dette er en veldig dyr løsning. Samtidig er det her kilden til løsningen ligger, sier Mathisen.

Situasjonen er også spesiell siden det er offentlige aktører som sitter på alle sider av bordet: Oslo kommune, Bane Nor Eiendom, Statens vegvesen og Oslo Havn KF – et kommunalt foretak som både er heleid av Oslo kommune og er grunneier av store arealer på Filipstad.

Powered by Labrador CMS